Rødsfjellet (08.10.2017)

Start point Gjemdal
Ascents Rødsfjellet (526m) 08.10.2017 17:21
Visits of other PBEs Gjemdal p-lomme (88m) 08.10.2017 16:29

Fra Gjemdal går det en skogsbilvei oppover dalen mellom Møsnuken og Rødsfjellet. Etter hvert tar det av en merket sti (rød løype) oppover mot Rødsfjellet. God sti og godt merket. I dag var det veldig fint vær. Nydelig utsikt i alle retninger. Jeg brukte ca. 50 minutter opp til toppen.

På vei ned fulgte jeg en annen sti (hvit løype), som går lengre vest. Denne stien er nok noe brattere enn den første stien, men begge løypene er godt merket. Etter hvert kom jeg ned til skogsbilveien, som jeg fulgte tilbake til bilen.

I bakkene opp mot Rødsfjellet. Utsikt mot sørøst.
Fra Rødsfjellet mot sørøst. Fusafjellet i midten. Folgefonna bakerst.
Fra Rødsfjellet mot øst. Eikelandsfjorden og Eikelandsosen bak til høyre. Tveitakvitingen bakerst i midten.
Sola speiler seg i Stemmetjørna, sørvest for Rødsfjellet. Møsnuken ruver i bakgrunnen.
Fra Rødsfjellet mot nordvest. Til venstre langt bak skimtes Liatårnet på Sotra. Til høyre for varden Lyderhorn og Løvstakken. Ulriksmasten bak til høyre.