Oddevassheia -Hægebostad, 254 og Venehei - Kvinesdal 255/404 (08.10.2017)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Oddevassheia (966m) 08.10.2017
Venehei (992m) 08.10.2017
Visits of other PBEs Parkering Knaben Kapell (620m) 08.10.2017

Vest-Agder komplett:)
Kjørte opp til Knaben og parkerte ved Parkering Knaben Kapell, ved en oppsettingsplass for campingvogner/campingbiler. Gikk noen få meter tilbake langs veien til krysset og tok grusveien som går oppover til høyre. Her er det skilt med turløype. Hold til venstre opp bakken ikke veien til høyre over broa. I enden av veien er ett hus og her starter merket løype til venstre for huset. Litt opp i lia greide jeg å gå feil da jeg ikke fikk med meg at det var ett stikryss her og fulgte sti mot Knaben gruver ett stykke før jeg skjønte at det var feil og snudde og gikk tilbake og fant riktig sti videre. Litt dårlig merking her og der så måtte være litt konsentrert for å finne rett vei. Mor var ikke helt i slag så jeg forlot de ganske kjapt for å ha sjans til å komme på begge de planlagte toppene uten at de måtte vente for lenge, de skulle gå mot Oddevasshei så langt som de orket. Jeg greide å gå feil enda en gang da jeg ikke fikk med meg enda ett stiskille, så gikk ned til elva og snudde der og gikk tilbake i terrenget og fant stien igen etterhvert, derav den fine u-en på sporet. Jeg kunne ha fortsatt denne veien også, men hadde lest rapport fra Ole Petter som hadde vansker med å krysse ei elv så tok ikke sjanse på det. Fulgte stien mot knabenrøysa til sørenden av det østligste vannet Holevoilan. Lettgått opp til toppen herfra, ingen problem å finne god vei opp selv om det ikke er sti. Stor varde og fin utsikt. Brukte to timer og 15 min til toppen. Kort pause før jeg gikk korteste vei ned til Knabenrøysa der jeg kom inn igjen på stien jeg gikk fra Knaben. Her er det stiskille og jeg fulgte skilt mot Ljosland. Rødmerket sti og lettgått terreng. Fulgte stien forbi Kyrevannene og ett stykke videre før jeg måtte forlate stien igjen for å komme til Venehei. Litt småkupert, men lettgodt og lett å finne en rute opp til toppen av Venehei. Stor varde og fin utsikt her også. Var på toppen etter 4,5 timer på tur. Siden jeg ikke skulle til Oddevasshei igjen tok jeg en mer direkte rute tilbake mot Knaben, ingen stier å følge men veldig lettgodt terreng og fint å gå. Kom inn på stien igjen ved vann 787, og ringte min mor for å høre hvor de var. De hadde kommet tilbake til bilen og hadde fulgt stien på nordsiden av Finndalsvannet, så da gjorde jeg det sammen. Det var heldigvis ingen problem å krysse elver her i dag, og i vestenden av Finndalsvannet går stien over til å bli vei. Fulgte veien til godt merket kryss der jeg fulgte skiltet mot Knaben landhandel og kom inn på løypa der jeg gikk om morgenen. Mor og Asbjørn ventet ved bilen, de hadde snudd før Oddevasshei, men var heldigvis veldig fornøyd med turen og terrenget selv om de ikke kom helt til topps og måtte vente litt på meg. Veldig oversiktlig og lettgått terreng her på Knaben, kommer gjerne tilbake. Brukte totalt litt over sju timer på turen, mor og Asbjørn var med på starten av turen.

Stistart
Var harde kamper på Knaben under andre verdenskrig og jeg kom over deler av ei bombe fra den  tiden
Var harde kamper på Knaben under andre verdenskrig og jeg kom over deler av ei bombe fra den tiden
Oddevassheia
Varden på Oddevasshei
Venehei
Varden på Venehei
Godt skiltet i noen av stikryssene, men ikke alle