Toppefjellet og Geitanuken (07.10.2017)

Written by geirmy (Geir Myklebust) GSM

Vardfjellet i Åsane (356m) 07.10.2017 11:45
Midtfjellet i Åsane (430m) 07.10.2017 12:03
Visits of other PBEs Toppenipa parkering (120m) 07.10.2017 08:46

Jeg startet turen kvart på ni. Det var oppholdsvær og et par grader. Utover dagen ble det betydelig varmere, da sola kom fram. Fra parkeringsplassen nordvest for Toppenipa går man noen få meter vestover før stien tar av oppover ryggen mot toppen. Ganske unøyaktig GPS-spor her. Det er en artig sti som går til dels bratt oppover. Man passerer også noen ruiner på veien. Greit opp til toppen. Videre mot Toppefjellet går det også en fin sti. God utsikt mot nordvest fra begge toppene.

Geitanuken var neste topp. Jeg gikk tilbake samme vei og krysset dalen forbi et industriområde. Videre passerte jeg en del okser på beite. Her var det bløtt og gjørmete og litt vrient å finne stien. Etter hvert fant jeg en sti som førte opp til toppen. Fin utsikt. Her var det tid for litt mat. På kartet er det avmerket en sti nordøstover mot Ulsetvarden, men denne stien fant jeg ikke. Etter å ha gått litt vestover, fant jeg en grei sti.

Nå var planen å krysse dalen og ta et par topper sør for Høgstefjellet. På grunn av anleggsarbeider ved bilveien var det litt kronglete, men jeg fant greit stien som går oppover ryggen mot Bruknappen. Fin sti opp til Vardfjellet i Åsane. Deretter fulgte jeg stien et stykke før jeg tok ryggen opp til Midtfjellet i Åsane.

Etter å ha vært på toppen gikk jeg ned til stien som kommer fra Høgstefjellet. Nede i lia var det noen karer som lagde bruer og klopper. Et veldig bra tiltak på den bløte og gjørmete stien. Av en eller annen grunn ble GPS-mottaket på mobilen skrudd av, så jeg mistet sporingen et stykke. Det var mye lettere å gå denne stien i dagslys, sammenlignet med kveldsturen til Høgstefjellet tidligere. Deretter sti bort til bilveien og tilbake til bilen.

Fra Toppenipa mot nordvest.
På vei til Geitanuken går stien forbi denne steinbua.
Fra Ulsetvarden mot nordvest.
Grønn skog øst for Ulsetvarden.
Herlig å være på tur i slikt vær. Fra Midtfjellet i Åsane mot nordvest. En del av Høgstefjellet ses helt til høyre.