Laukviktinden (06.10.2017)

Written by Bekki (Rebekka Holmgaard)

Start point Kvaløyvågen (7m)
Endpoint Kvaløyvågen (7m)
Ascents Laukviktinden (590m) 06.10.2017
Visits of other PBEs Kvaløyvågen p-plass (7m) 06.10.2017

Startet turen fra parkeringsplass i Kvaløyvågen og fulgte veien et lite stykke vest for så å svinge inn på grusveien på venstre side. Etter ca 400 meter er det en liten parkeringslomme med en benk, der forlatte æ grusveien og gikk rett opp i terrenget. Her var det massevis med blåbær som ville bli spist opp! Ved ca 150 høydemeter fant æ en utydelig sti over åsen i Lauvikdaken, og fulgte den etter beste evne opp til litt over 300 høydemeter, og der virket det som at den forsvant heilt. Fortsatte i det bratte terrenget opp til platået ved den vesle Kvanntotinden, 460 moh. Der treffet æ en gjeng sosiale sauer som kom løpandes mot mæ for å hilse. Kort pause her for å klø en av sauene bak hornen :)

Nysgjerrige sauer på platået ved Kvanntotinden.
Selfie med sauen som likte å bli klødd på hodet.

Fortsatte turen over platået og så ca 70 høydemeter nedat mot Lauvikvatnan. Gikk forbi vatnan på den sydlige siden og tok den bratte veien opp de siste 200 høydemetene til toppvarden på Lauviktinden. Fin utsikt mot Vengsøya og fjellene på nordvestre Kvaløya, og mot Vågsfjellet i andre retningen.

Lauviktinden, med Lauvikvatnan nede til høyre.
Mæ atme toppvarden på Lauviktinden, med Vengsøya og Vågsøya i bakgrunn.

No var det begynt å bli tussmørke, og fullmånen var skjult bak tette skyer. Kort pause for å finne frem litt turmat og så rett ned omtrent samme vei igjen. Det var godt å ha et GPS-spor å følge på mobilen når det hadde blitt mørkt. Når æ gått forbi sauan på platået og skulle gå bratt ned igjen var det blitt ordentlig tussmørke og tid å finne frem hodelykten. Fant den utydelige stien igjen og fulgte den helt den helt ned til den forsvannt og dreide så høyre (øst) ned mot grusveien og tilbake til motorsykkelen som ventede pent på mæ.