Alpinstart for bestigelse av Tåga (03.10.2017)

Written by Þróndeimr (Christian Nesset) GSM

Klyvepunkt Tåga sørryggen 03.10.2017 09:06
Nedgang frå Tåga sør-egga, ur (1,620m) 03.10.2017 10:21
På tur opp fra Fale

Grytidlig start på tur til Tåga/Såtbakkollen da noen timer med sol skulle passere området rundt soloppgang. Senere på dagen skulle vinterens første store snøfall starte. Kjørte fra Trondheim kl 02.00 og gikk fra Fale Bru litt etter kl 04.00. De siste skyene var i ferd med å passere og stjernene kom fram. Temperaturen lå på rundt 10c så det ble en varm start de første 900m til to hytter som ligger under Smørklimpen. På litt over 1400m kom sola opp og jeg fikk en flott soloppgang mens jeg gikk opp mot Såtbakkollen's første topp.

Utsikt ned Sunndalen
En pinakkel på Drivhjellhammaren som jeg har sett på i en årrekke nå
Sollys på Dordinakkan og Kaldfonna
Store Trolla og Østre Trolla
Skardsfjellet
Store Trolla, Skardsfjellet og nordvestover mot Tustna
Tustna-topper med vindmøllene på Smøla bak

Turen over Såtbakkollene gikk radig. Lettgått og med fin utsikt hele veien over eggen, mens det smalnet til mot det markante skaret ca. halveis. Skaret kunne by på ganske enkel men artig klyving på begge sider. Utsikten fra både eggen og spesielt toppen av Tåga var svært vid og imponerende. Selv om man ikke fåt ett like luftig bilde som fra Store Trolla ser man til gjengjeld omtrent alle små og store topper i hele Trollheimen herfra. I sør lå det skyer så Snøhetta var bare delvis synlig innimellom. På en klar dag her ser man Galdhøpiggen og Glittertinden lengst sør.

Hadde vært fint å sovet under åpen himmel på den her enga
Såtbakkryggen
Ved V-skaret
Skjorta mellom Store og Nordre Trolla
Ett panorama fra toppen av Tåga
Snøhetta såvidt synlig
Den ene av de to flotte fossene man passerer i Navardalen

oh mercy

Written by kobbenes 12.10.2017 08:53

dette var fine bilete på ein torsdagsmorgen! bileta av skarfjell og trolla er jo rett og slett berre heilt magiske! utan tvil ein av mine favorittområde!

Fantastisk !

Written by Gunski 11.10.2017 21:44

Utrolig fint område, og som vanlig noen krem bilder fra deg Christian !

Flotte bilder!

Written by Freeflex 11.10.2017 21:18

Snadder rett og slett. Dette området står høyt på ønskelista for neste år.

Morgenfugl.

Written by BjørnF 11.10.2017 20:01

Utrolig fine bilder Christian. Ser at det er lurt å bruke natta til andre ting enn å sove. Er v-skaret mulig for en amatør som meg?

Sv: Morgenfugl.

Written by Þróndeimr 13.10.2017 20:11

Sove kan man gjøre når det regner ute! ;)

Ja, bare enkel klyving i det skaret, ser vanskeligere ut når du kommer til Skaret enn hva det er når du er i det.