Hjørundfjordegga (22.09.2017)

Written by arne (Arne Mæhlen) GSM

Start point Haukåssetra p-plass (150m)
Endpoint Saksa stistart (40m)
Ascents Elsantindane (1,398m) 22.09.2017 12:43
Elsantindane Østtoppen (1,355m) 22.09.2017 14:00
Søraust for Elsantindane (1,175m) 22.09.2017 14:34
Breidfonnhornet (1,083m) 22.09.2017 15:19
Saksa (1,073m) 22.09.2017 15:56
Sør for Saksa (1,045m) 22.09.2017 16:07

Årets PB-treff er lagt til Sæbø ved Hjørundfjorden, en liten plass midt i Sunnmøres villeste fjellverden.
Med masse trivelige fjellfolk,et godt planlagt arrangement og været som er meldt, må dette bare bli ei toppers helg!

Vi, Morten og jeg, ankommer torsdag kveld til hytta som Jørn har leid sammen med Øyvind Br.
Det blir middag på hotellet, noen øl og mye fjellprat i hytta, så vi kommer ikke i seng før langt på natt. Men vi er likevel tidlig oppe neste dag.

Vi har hørt mye om Hjørundfjordegga så derfor blir dette fredagens turmål for noen av oss. Først med ferge over til Leknes og deretter med bil inn Urkedalen. JoNy (Johannes Nygaard), Peregrinus (Morten Kjærnet Hagen), Atomsilda (Jørn Håvard Ask), Gråbein (Tinderangler) og undertegnede starter fra Haukåssætra. Helge skal til Råna, mens resten av oss vil gå Hjørundfjordegga med avstikker bort til høyeste Elsantind.

Inn Nordkopen og opp på bandet mellom Regndalstindane og Elsantindane følger vi dårlig merket sti. På bandet fortsetter stien ned til indre Trandal mens vi dreier sørover og opp på Elsantindane. Ut til høyeste punktet er det noe klyving med noen luftige passasjer, men veldig vanskelig er det ikke. Helt bort til bikkehella kommer vi imidlertid ikke; blir stoppet av en 2 meter høy hammer 20 meter unna!
Etter at vi har vært på toppen, en etter en, returnerer vi godt fornøyde tilbake til hovedegga.

Videre ned mot Søre Elsandtinden er det først småklyving ned en hammer før et bratt sva med mye løsgods! Eggen videre fra søre til Saksa er kupert og lettgått. Litt luftig/klyving på et par steder men ikke vanskelig. Fra salen mellom Søre Elsandtinden og Breidfonnhornet går vi etter merket sti helt ned til Urke. (Tror det er planer om å merke hele ruta.)

En flott ryggtravers som fint kan sammenlignes med både Besseggen og Romsdalseggen, men den er nok et par hakk kvassere!

Johannes sin tur ligger her og
Morten sin tur ligger her og
Jørn sin tur ligger her

4 spreke fjellfanter startklare ved Haukåssætra i Urkedalen.
Fra venstre: Johannes, Jørn, Morten og Helge.
4 spreke fjellfanter startklare ved Haukåssætra i Urkedalen. Fra venstre: Johannes, Jørn, Morten og Helge.
Haukåssætra i Langsæterdalen.
Rast i Nordkopen. Noen av Urkedalstindane i bakgrunnen.
På andre sida av Norangsfjorden dukker Jakta, Helghornet og Stålberghornet opp.
Oppe på bandet mellom Regndalstindane og Elsantindane. Bak ser vi litt av Hjørundfjorden med Sæbø.
Regndalstinder.
Elsantindane. Vi følger ryggen opp til venstre i bildet.
Smørskredtinder i midten og Slogen til høyre.
Brekketinder.
Urkedalstinder.
Regndalstinder.
Norangsfjorden med Kvitegga og Jakta bak.
Oppe på Elsantindryggen.
Ruta videre ut til Saksa.
Råna, kommunetoppen i Sykkylven.
Så har endelig klyvinga ut til høyeste Elsandtind startet!
Morsom klyveegg ut til høyeste Elsantind. Jørn leder an..
.. men vi er hakk i hæl!
Forsiktig her Morten!
Johannes på toppen av Elsandtindane, 1398 moh.
Et for luftig punkt hindrer oss fra å komme ut til Bikkehella på Elsantindryggen.
Breidfonnhornet, 1084 moh.
Tilbakeblikk mot Elsantindane.
Fornøyde toppsamlere på Saksa, 1073 moh.
Fra Saksa mot Sæbø og Bondalen.