Skogstopper i Os (01.10.2017)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Nordstrøno
Endpoint Svegane
Ascents Hjortåsen N (208m) 01.10.2017
Skogafjellet (289m) 01.10.2017
Ulvenfjellet (316m) 01.10.2017

Hjortåsen

Det var på tide med en ny tur til Os for å bestige noen skogstopper. Hadde kun en Nissan Leaf tilgjengelig denne dagen, og måtte derfor planlegge kjøringen med hensyn til strømforbruk. Litt av noe drit. Brukte nesten 50% av strømmen på å kjøre fra Bergen og ned til Øyen, Strøno. I tillegg til å ha kjørt litt feil her og der, fant jeg fort ut at dette blir første og siste gang jeg bruker elbil på samletur over lengre distanser.

Utsikten fra trigpunktet på Hjortåsen.

På Strøno parkerte jeg i en liten grusdekket lomme på siden av veien nord for Hjortåsen. Her gikk en gresslagt anleggsvei oppover i retning toppen. Denne gikk over til å bli sti lenger oppe. Hjortåsen var første toppen på programmet denne dagen. Dette er den høyeste toppen på Strøno, og en av de sørligste av toppene i Os kommune.

Toppunktet på Hjortåsen.

Stien var veldig god, men sørpevåt. Kom meg tørrskodd til topps. Gikk først opp til trigpunktet og skrev meg inn i boken. Deretter fulgte jeg et smalt tråkk opp til toppunktet, som ligger litt overfor masten. Tydelig at de fleste ikke tar seg bryet med å gå opp hit. Det var lite tegn til menneskelig ferdsel. Fulgte samme rute ned igjen. Litt småjogg og et hårete mål om å komme tørrskodd ned igjen også, noe jeg klarte. En liten, men fin tur dette her.

Distanse: 2,1 km
Høydemeter: 264 m
Tid tur/retur: 40 min

Skjermdump av GPS-sporet fra ruten min.

Ulvenfjellet

Kjørte videre mot Ulven leir og parkerte på en gigantisk og tom parkeringsplass litt nord for Hjorthaugen. Her var det skiltet mot Ulvenfjellet. Fulgte stien innover, og kom ganske fort ut på en stor og bred grusveg. Fulgte denne et lite stykke. Lenger oppe tok jeg en avstikker til venstre på en sti opp i skråningen. Her var det nok et skilt mot Ulvenfjellet.

God skilting hele veien fra parkeringsplassen og opp til toppen.
Dersom du tenker å ta turen til Ulvenfjellet, er du garantert plass til bilen din. Tidenes største P-plass.

Kom nå inn på den smale anleggsveien som snirkler seg oppover mot toppen. En kryssning mellom sti og anleggsvei er vel en bedre beskrivelse. Lenger oppe flatet terrenget ut, og jeg kom inn på en sti som gikk over flere myrområder. Fant fort ut at det bare var å gi opp håpet om å komme seg tørrskodd opp til toppen.

Rimelig vått på stien opp til Ulvenfjellet

God skilting hele veien opp til toppen. Skulle skrive meg inn i boken som lå i postkassen, men der manglet det kulepenn. Toppunktet er på en stein med en jernbolt like ved denne postkassen. Tok noen bilder og fikk på meg vindjakken. En veldig sur vind her oppe. Fulgte samme rute ned igjen. En veldig fin tur som passer fint på en ettermiddag.

Distanse: 3,8 km
Høydemeter: 300 m
Tid tur/retur: 1,08 timer

Skjermdump av GPS-sporet mitt.

Skogafjellet

Kjørte inn til bebyggelsen ved Svegane. Fant en fin og bred parkeringslomme på siden av veien gjennom gaten her inne. Jeg visste at Skogafjellet var en mindre populær topp. En som får lite besøk. Derfor var det dårlig med gode stier opp til denne. Hadde lest at det likevel skulle gå flere hjortetråkk.

På toppen av Skogafjellet.

Fulgte veien noen meter før jeg gikk inn i skogen under grantrærne. Fant en god sti som ledet oppover, og trodde jeg hadde funnet noe de andre ikke hadde klart å finne. Den smalnet til lenger oppe, og det var tydelig at dette var et hjortetråkk. Lenger oppe forsvant det. Her gikk det bare masse tråkk på kryss og tvers. Det var på tide å bane sin egen vei gjennom busker og kratt. Kløv opp små skrenter, men krigen Skogafjellet hadde erklært, var ikke så vanskelig å vinne. Langt i fra det verste jeg har vært borte i.

Ikke topp ti av alle utsikter, men i det minste litt utsyn.

Kom opp på knausen øst for toppunktet. Måtte ta frem GPSen for å finne riktig kurs videre. Ikke så lett å se retning jeg skulle mellom alle disse tettvokste trærne i skogen. Kom ned til en myr og fortsatte opp til toppunktet, som er en stein på toppen av knausen. Tok noen bilder og fortsatte ned igjen samme rute jeg valgte opp. Måtte navigere litt med GPSen undervegs. Ikke en topp som anbefales på det sterkeste, men en fin tur. Som sagt langt ifra det verste skogsterrenget jeg har opplevd.

En god sti i starten gav håp, men skjønte raskt at dette bare var en del av et stort nettverk av hjortetråkk som gikk på kryss og tvers lenger oppe.

Distanse: 2 km
Høydemeter: 245 m
Tid tur/retur: 0,58 min

Skjermdump av GPS-sporet mitt.