Napuren (01.10.2017)

Written by gedded (Fredrik Gedde-Dahl) GSM

Ascents Napuren (1,284m) 01.10.2017

Passa seg ganske så greit med en tur i området her på vei hjem etter noen dager på sørvestlandet. Dette var ganske så nøyaktig halvveis på kjøreturen hjem også. Stoppet i utkanten av snuplassen som de fleste andre. Regnet med våte myrer og terreng oppover så stilte til start med allerede våte joggesko fra dagen før. Over brua og opp stien. Rakk omtrent 50 meter før det ble klissvått. Gikk greit oppover på godt merka stier. Så ut til at det var godt driv i elva nedover. Hadde i utgangspunktet tenkt å følge stien og dalen vestover og ta den fra den siden, men så at det absolutt var mulig å komme seg opp lia. Krysset derfor elva der den renner ut fra Midtre Kuskartjønn og gikk litt på feelingen oppover. Traff etterhvert en svak sti og fulgte denne oppover. Denne ledet meg til en mer markert sti med sporadisk varding. Oppe med Jønntjønn møtte jeg også på tåka. Virka som det ble gradvis verre. Fulgte her stien mot toppen i tåka. Hadde ikke helt planlagt mat på turen, men hadde en Sørlandschips-pose i bilen som ble med på turen, fungerte greit. Kort toppopphold, ned samme vei.

God vannføring i området for tia
Oppe fra Kuskaret, toppen til høyre ble stadig borte i tåka
Opp i tåka i siste kneik mot toppen
Strålende utsikt til tåka fra toppen
Valgte å krysse bekken/vannet her både opp og ned. Stri strøm, men var ikke alt for dypt.