Osaskavlen i kuling og skodde (27.09.2017)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Demning Rundavatnet (1,040m)
Endpoint Samme (1,040m)
Ascents Osaskavlen (1,480m) 27.09.2017 15:20
Visits of other PBEs Osafjellvegen (110m) 27.09.2017 10:38
Demning Rundavatnet P-plass (1,040m) 27.09.2017 11:42

Osaskavlen - siste på Mjølfjell-listen sør for Vassetvatnet

Denne noe utilgjengelige toppen har stått en god stund på ønskelisten min. Den er med på listen over Topper i Mjølfjell-området med PF>50 laget av sveinh (Svein Haustveit). Siden vi har hytte på Mjølfjell, har jeg hatt stor glede av å besøke disse toppene både sommer og vinter. Det har ikke vært så mye info å finne om turen, før Runemb (Rune Blomberg) besøkte toppen og la ut et greitt GPS-spor. Nå var vi på vei til Mjølfjell, og ville ta med en tur til Osaskavlen på veien. Start hjemmefra ca. kl 08. Møtte vår gode turvenn Helge Titland på Palmafossen, og sammen kjørte vi til Granvin og over Ulvikehøgda til Osa der vi ankom etter knappe tre timer. Osa-bygden har en interessant historien bak seg. Blant annet var det planlagt at Bergensbanen skulle gå innom denne bygden. Senere ble det satt igang storstilte planer om kraftutbygging både av nordmenn og tyskere under annen verdenskrig, men det ble stort sett med planene. Mer informasjon om Osa kan finnes her.
Oppover mot Austdøla starter Osafjellvegen som faktisk er en severdighet i seg selv. Den slynger seg oppover et utrolig bratt og vilt dalføre fra ca 100 til 1200 moh. Veien er egentlig en anleggsvei som ble anlagt i begynnelsen av 1970-årene i forbindelsen med kraftutbygging, men er åpen for vanlig ferdsel fra påske så sant værforholdene tillater det. Bompenger kr 100 kontant eller med Vipps.

Utsikt fra Osafjellvegen, her mot de bratte gjelene sør for vegen mot Kvannuten 1164
Bompengebod i starten av Osafjellvegen
Parkering på demningen ved Rundavatnet

Værmeldingen for Osaskavlen hadde vært bra i begynnelsen av uken, men hadde blitt stadig verre utover mot planlagt turdag. Nå lød varselet på skodde og vind 10-12 m/sec hele dagen oppe på Osaskvalen, og slik ble det også. Det blåste allerede ganske kraftig ved turstart oppe ved Demning Rundavatnet P-plass, så påkledningen ble etter dette. Været innbød ikke til noen eksperimentering med å finne egen rute til Osaskavlen, så vi var sjeleglade for at vi kunne følge ruten til Runemb (Rune Blomberg) fra hans tur 29. august i år.
Fulgte anleggsvegen knappe 2 km videre innover langs vestsiden av Rundavatnet og Floskefonnvatnet. Som i august var vegen fortsatt sperret av en stor snøfonn like sør for Floskefonnvatnet. Her gikk vi opp en ganske stor flokk med hvite fjellryper - forøvrig det eneste vi støtte på av levende skapninger på turen. Steingikk de to elvene som renner inn i 1081-vatnet fra vest, og fortsatte nordover langs elven som kommer fra 1169-vatnet.

Oppover mot 1169-vatnet
Stedvis lettgått langs elven mellom 1169 og 1081-vatnet

Sørvest for 1169-vatnet dreide vi mot NV, og fortsatte i samme retning rundt småvann og over snøfonner mot Gunnulven og den T-merkete stien som går opp Norddalen fra Osa til Hallingskeid.

Plutselig geologisk endring fra glatt, hardt, lyst berg til mørk og løs berggrunn (fylitt?)
På siste høyden sørøst for T-stien mellom Osa og Hallingskeid. Skodden henger ned over den bratte fjellsiden sør for Sauerjuven. Foto Helge Titland

Matpause i ly av en stein i nærheten av T-stien før vi tok fatt på turen opp mot 1365-høyden.

Området der T-stien går
Krysset denne uthulte snøfonnen før oppstigningen mot 1365-høyden

Stigningen ser bratt ut på avstand, men var uproblematisk. Nederst gikk vi på en snøfonn, lenger oppe på fast fjell og/eller løse fylittmasser. Nå var vi inne i skodden med begrenset sikt hele veien videre mot toppen. Vi gikk på GPS-kurs over snøflater og mellom småvann øst for Sauerjuven og på gjenværende rester av bre mot toppen. På oppturen la vi kursen litt mot vest for å unngå et parti med blåis. Mer direkte retur som ikke bød på noen problemer med blåis.

Osaskavlen 1480
Gammel varde som er i ferd med å rase sammen på en liten fjellknaus. GPS 397885 6725601, omtrent som på Peakbook. Ufyselig vind og skodderegn gjorde oppholdet ved varden kort.

Kaldt og surt på toppen av Osaskavlen! Foto Helge.
Tilbakeblikk mot området opp mot 1365-høyden
Vel nede igjen ved T-stien. Godt med litt sikt igjen! Foto Helge.
Flotte grønnfarger i fylitt-området
Tar med en liten blomsterhilsen fra oppe i steinødet ....
Anleggsveien langs Floskefonnvatnet som sees til venstre

Tilbake ved bilen etter en tur på knappe 7 timer inkludert pauser i et spesielt landskap der vi dessverre gikk glipp av utsikten på toppen. Takk for veldig hyggelig turfølge, Helge! Veldig kjekt å være to i slikt terreng og under sånne værforhold!

77 %

Written by sveinh 05.10.2017 16:25

Jeg må nok ut å samle littt så du ikke kommer enda lenger foran ! Gikk rett forbi Osaskavlen på T merka sti for noen år siden på vei fra Hallingskeid til Osa, men det teller jo ikke;-)

Sv: 77 %

Written by knutsverre 05.10.2017 20:45

Osaskavlen ja - det var vel før du laget Mjølfjell-listen det, Svein! Idag hadde du vel tatt turen oppom! Fortsatt mange ubestegne topper i området rundt Grindaflethytten for oss begge. Vi burde fått oss noen turer sammen!