Dyranuten, Mosaskornuten og Einseten (16.09.2017)  6

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Kvanntjørnsbu (1,260m)
Endpoint Mosdalsbu (1,010m)
Ascents Dyranuten (1,444m) 16.09.2017
Einseten (1,446m) 16.09.2017
Mosaskornuten (1,501m) 16.09.2017

Dyranuten, Mosaskornuten og Einseten

La i vei fra Kvanntjørnsbu rett før halv ni på merket sti langs Kvanntjørn. Stien og kryssingen litt lenger mot nord går noe annerledes enn det som er merket på kartet (se gps-track). Kjente turen opp til Kvanntjørnsbu og bestigningen av Stridfallsnuten fra dagen før i musklene, så det gikk i et rolig tempo. Da jeg var kommet opp til sadelen mellom Leitesfonn og Dyranuten var det vardet og skiltet sti mot Mosdalsbu,Trolltunga og Båsdalen/Langvassbu. Det eksisterer med andre ord flere stier i dette området enn det som er beskrevet på kartet (og ut.no). Jeg, derimot, fulgte det fjerde alternativet i stikrysset; ruten mot Reinsnos (merket Kvannakroni) opp til toppen av Dyranuten.

Forlater Kvanntjørnsbu i strålende septembervær.
Utsikt mot Kvanntjørn og Kvanntjørnsbu.
Toppen av Dyranuten, 1444 moh.

Videre valgte jeg å gå ned i Båsdalen for å spare noen høydemeter, samt for å se hvor stien gikk. Stien fant jeg fint, men den ser ut til å gå ned mot Langvatnet før den dreier nordover. På nordsiden av Båsdalen er det bratt, men jeg fant en naturlig rute opp. Den er faktisk merket med et par varder. Vell oppe det bratte partiet, var det jevn stigning videre opp mot Langvassfjellet. Her stoppet jeg for lunsj da jeg krysset stien som (faktisk) er merket av på kartet. Terrenget videre mot Mosaskornuten er steinete, men nokså flatt og greit å navigere. Et par vann som må unngås, men ikke noe problem når været er så flott som det var denne lørdagen. Jeg ankom toppen av Mosaskornuten etter nesten 4,5 timer på tur. Her var jeg innom alle mulige topp punkt, men konkluderte med at varden nok er det høyeste.

På vei ned i Båsdalen. Gikk opp til høyre i bildet.
Et av flere vann på vei mot Mosaskorsnuten.
Lunsj i nærheten vardet sti ved Langvassfjellet.
Toppen av Mosaskornuten, 1501 moh.
Dagens neste mål; Einseten, sett fra toppen.

I løpet av pausen på toppen fikk jeg også tatt en god titt ned på nordsiden og vurderte det som mulig å ta seg ned her langs en naturlig, men bratt kam. Turen ned ble ganske så bratt, men det lot seg gjøre. Vet ikke hvordan det vil være dersom snøfonnen er større enn det den var nå. Vell nede og fornøyd med å spart ca 1,5 km, satte jeg fra med sekken og fulgte merket sti til topps på Einseten. Her oppe er det fantastisk utsikt over Ringedalsvatnet og man kan skimte Trolltunga 4 km mot nordvest. Jeg tok en rask pause, nøt utsikten og fikk tatt noen flotte bilder, før jeg vendte nesen ned mot Mosdalsbu. På vei ned mot hytten slo jeg av en kort prat med den eneste andre turgåeren jeg traff denne helgen. Han hadde syklet opp til Skjeggedal og var helt enig at det var blitt skrekkelig dyrt å parkere der. Han sa at de lokale pleide å finne parkering i hyttefeltet på sørsiden av Vetlavatnet, så det er jo kanskje en mulighet hvis man skal opp på Einseten for eksempel. Utrolige kontraster. Mange hundre turgåere på andre siden. Kun to stk på denne! (Selv om Einseten ser ut til å være et brukbart besøkt turmål).

Det ble bratt mot slutten, men fant en snarvei ned fra Mosaskornuten.
Tilbakeblikk Mosaskornuten og veine ned. Herfra ser det tilnærmet umulig ut.
Toppen av Einseten, 1446 moh.
Fornøyd turgåer med demning og parkering i Skjeggedal i bakgrunnen.

Ankom Mosdalsbu litt før halv fire og kunne nyte resten av dagen i flotte høstfarger. Pussig nok ble jeg alene på denne DNT hytten også. I det fantastiske septemberværet, så nærme Trolltunga! Kanskje alle var i Bergen og så på sykkel VM?

Flott høstemning ved Mosdalsvatnet (991 moh).
Det eneste som ødelegger er det nye kraftverket som er bygget et steinkast fra hytta.
Mosdalsbu i nydelig septembervær.