Sandvinsvatnet - Kvanntjørnsbu (15.09.2017)  5

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Sandvinvatnet (90m)
Endpoint Kvanntjørnsbu (1,260m)
Visits of other PBEs Kvanntjørnsbu (nedlagt!) (1,260m) 15.09.2017

Sandvinsvatnet - Kvanntjørnsbu

I år var peakbooktreffet lagt til Vestlandet og jeg hadde derfor tenkt å få med dette, men oppdukkende jobbreise gjorde at jeg dessverre ikke kunne delta. Som plaster på såret fikk jeg "lov" til å reise på tur helgen før. Siden Turlaget skal gi Kvanntjørnsbu tilbake til Statkraft i høst, la jeg opp til en rundtur som inkluderte denne hytten. Kjekt å få besøkt den før det er for sent.
Prøvde meg først på parkering i Tjørndalen, men her var det flere skilt enn på en militærbase. Alle fortalte at turgåere ikke var velkommen til å parkere. Så det ble parkering ved Sandvinvatnet. Herfra er det først ca 1 km på grusvei, deretter meget bratt opp Skansen til hyttene i Sjausetedalen. Her oppe er det mange stier og dårlig med skilting mot Kvanntjørnsbu, men jeg fant en grei vei videre inn i dalen (se gps-tracket).

Parkering ved Sandvinsvatnet.
Her starter stien fra Tjørndalen. Ikke skiltet mot Kvanntjørnsbu (muligens med vilje).
En hengebro på oppsiden av Tjørnadalsfossen.

Ved Havås er det litt vanskelig å finne stien på andre siden av myren, men hold noe til venstre og sikt der det er naturlig... Videre opp dalen er det grei sti, men den ble vanskelig å følge oppe ved Kyravadet. Også i Tverrlii fant jeg ikke noe særlig sti, men det er bare å gå rett opp fjellsiden. Oppe på 1200 meter er det skiltet mot både Kvanntjørnsbu og Freimstølen. Herfra er det greit å følge varderekken frem til hytta og jeg kom frem kl 15:20.

Stien fortsetter etter Havås på skrå mot høyre i bildet.
Trappetrinnfoss i Tverrlii. Fant ikke sti etter denne elven, men gikk rett opp fjellsiden.
Utsikt ned Sjausetedalen.
Nærmer meg Kvanntjørn og Kvanntjørnsbu.

Hytta var noe skitten og det kunne virke som det var gitt litt opp siden den skal avleveres senere i høst. Jeg fikk nå hogget ved og fyr i ovnen, samt hvilt beina godt. For halvannen time senere var planen å bestige Stridfallsnuten.

Fremme ved Kvanntjørnsbu etter 5 timer og 20 minutter på tur.