Peakbook Summit V fjerde dag (25.09.2017)  6

Written by heidim (Heidi M. Pedersen)

Ascents Hornindalsrokken (1,527m) 25.09.2017
Visits of other PBEs Hornindalsrokken Normalruten (400m) 25.09.2017
Hornindalssætra parkering (400m) 25.09.2017

Takk og lov at vi hadde tatt oss fri fra jobb også mandagen, for et slikt gnistrende høstvær må man bare rett og slett utnytte. Geir Arne befalte 07:15-ferja fra Sæbø til Urke, så det var bare å sette vekkeklokka på TIDLIG, for å rekke å pakke ned teltet før avreise. Ikke akkurat rift om å komme med ferja, selv om det så slik ut da Venke kom susende i bilen sin like før avgang for å si ha det. :) Med på tur idag var forøvrig Hilde, Geir Arne, Øyvind, Jørn og Svein Helge.

Kjørte turistveien gjennom Norangsdalen, med en kort stopp ved vannet hvor det ligger en seter uti (rast ut fra Keipen). Kjørte to biler (istedetfor fire) opp til Hornindalssetra hvor vi parkerte og startet gåturen fra. Fantastisk vær, og det ble shortsføre lenge før det bratna til. Mange tunge bein og diverse vondter (Jørn med leggen, Geir Arne med et kne og Øyvind med en ankel), men radig gikk det likevel. Fulgte normalveien helt til topps, men det hadde vært artig og prøvd seg på ryggen fra sadelen en gang. Et lite snøfelt oppunder toppen gav noen litt billigere høydemetre på vei ned. Lett klyving a la Besseggen til topps, og lunsjen ble inntatt like under toppen, i le for en litt sur vind.

Returen gikk også veldig fint, med felles bading i et av de store vannene etter bratta ned fra sadelen. Ingen som turde å takke nei, da Geir Arne spurte om det var noen som mot formodning IKKE skulle bade. Resten av utmarsjen gikk i snilt terreng og til området å være, svært slakt. Kjørte i ulikt tempo til Lom, hvor vi inntok felles middag. Takk for en fantastisk toppturlanghelg, alle Peakbookere som valgte å ta turen til Sæbø!