Før Peakbook Summit V - Trollvasstinden (21.09.2017)

Written by Stigun GSM

Start point Tverrelva parkering (316m)
Endpoint Samme (316m)
Ascents Trollvasstinden (1,285m) 21.09.2017
Bytingstinden (1,260m) 21.09.2017 15:30
Visits of other PBEs Laurdalssetra bomveg (133m) 21.09.2017 15:30

Hadde ikke vært på tur siden Stiganosi fem dager tidligere, der jeg hadde kjent litt "rusk" i brystet om kvelden etter tur. Var derfor litt usikker på formen, særlig etter to særdeles stressende dager på jobb, og ville ha en test i eget tempo før turen til Råna på Peakbook Summit V neste dag. Etter "rundtur" Bergen Sør pga stengning ifm Sykkel-VM fin og avstressende kjøring nordover E39, riktig nok i regnvær. Yr hadde dog meldt avtagende nedbør fra tidlig ettermiddag, og jeg satset på tur til Trollvasstinden som en liten "avstikker". Kjørte opp bomveien til Laurdalssetra og parkerte ved broen over Tverrelva, der veien videre var stengt. Det hadde så å si sluttet å regne, og i vått terreng bar det oppover mellom Storetuva og Lisletuva og videre småbratt opp innerst i Tuvedalen, til ryggen som førte nordover mot Bytingstinden. Inn i tåken på vel 100 moh. og oppover i ur til Bytingstinden. Hadde som mange ganger før ikke finlest turrapporter, og forsøkte å klyve vestover egga fra Bytingstinden, men på glatt lavbegrodd stein ga jeg opp det prosjektet etter få meter. Fant snart ut at ruten til Trollvasstinden gikk i sørvestflanken av Bytingstinden og gikk litt tilbake og deretter forsiktig i løs og bratt ur ned i flanken. Tett tåke, og kunne ikke finne noe tråkk. Greit videre opp østryggen mot Trollvasstinden 1285.

Trollvasstinden

Ikke annet å se enn varden og snudde med en gang, og fant nå et tråkk bare få meter fra der jeg hadde gått opp. Vel nede på den brede ryggen sør for Bytingstinden oppklarning og en økende frisk vind fra øst, og snart kunne jeg se flotte høstfargete fjell rundt meg på alle kanter.
Utsikt sørvest/vest

Ventet en stund til også dagens toppmål aller nådigst viste seg før jeg beveget meg nedover, på slutten i begynnende turmørke. Flokk med ryper på 12-15 fugl i begynnende vinterdrakt på ca 1050 utgjorde dagens ornitologiske innslag.
Tåken letter. Trollvasstinden senter, Bytingstinden høyre

Fin tur hvor kroppen fungerte som den skulle; gledet meg til Sæbø og Peakbook Summit V!