To kommunetopper, IKEA og sengetransport Skien - Jessheim (29.09.2017)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Kopperudtoppen (313m) 29.09.2017
Ursknappen (504m) 29.09.2017
En må leke litt. Ser du Liv?
Endelig "frihelg" og klar for tur - men så var det alle de tingene da.....
Var klar for tur østover, da de meldte 5 års flom her i Telemark. Hadde tenkt å bruke helgen fra fredag morgen frem til regnværet skulle nå øst for Oslo også på søndag, men ting skjer... Lørdagen trengte vår sønn hjelp til å ta opp båten, så da røk helgen. Ja, ja vi kunne dra innover fredag. Ble spurt om å ta med en dobbeltseng til Jessheim og trengte da henger. Sengen måtte hentes og bæres ned noen trapper, og det kjentes i en stiv høstkropp. Ok ferdig og klar til å reise fra Skien kl 10:00. Kjørte sengen til Jessheim og bar den opp en lang trapp. Nå var ikke ryggen god, men ville på tur likevel.
Kjørte Fra Jessheim og kjørte mot Dal, videre sør-østover til Kopperud og til venstre inn Topperhaugveien. Kjørte denne til endes til en snuplass og en brun hytte (på kartet merket Hasleråsen p-plass). Plasserte bil og henger her og gikk innover traktoveien og tok til venstre i veidele, videre oppover på traktorvei - sti/nedtråkket gress til høyden med det rotvelta berget. Videre herfra på nedtråkket gress frem til SØRØST FOR HASLERÅSEN noen få meter lengre borte. Lett topp å ta i dag, da det var ferdig tråkket "sti" i det høye grasset/bringebærriset. Tilbake samme vei etter noen nøtter og litt vann ved rotvelten. Utsikt over bla. Gardermoen fra rotvelten.
Ikke mye til topp dette. Sør øst for Hasleråsen
Med bil og henger på Kanken p-plass
Kjørte så ned på E6 igjen og nord til Eidsvoll og videre til Sand og sørover til ca Neset. (GPS ca 6696292, 640094) Tok opp Bjørnlivegen og fulgte denne til Kanken p-plass. Her ringte sønnen vår og lurte på om vi kunne handle for han på IKEA. Parkerte bil og henger på denne plassen og fulgte blåmerket løype opp forbi Furumyrkoia. Her er det bekk i stien til å begynne med og kan ok være veldig vått. I dag var det nesten ikke vann i bekken/stien og det gikk fint med fjellsko. Fra koia fulgte vi den blåmerka stien til venstre for koia og videre innover og over noen myrer. Det gikk bra i dag, da vi kunne gå litt på siden av stien, men kan være veldig vått i vått vær. Den siste myren før du tar av stien merket Ursknappen er den våteste. Her er ingen vei utenom. Etter myren tok vi av og fulgte en tydelig sti til URSKNAPPEN. Postkasse med bok på toppen ved grenserøysa. Sløyfe i toppen av en pinne i røysa. Litt niste og kaffe her før vi gikk samme vei ned igjen.
Toppen av Ursknappen

Kjørte så til IKEA og handlet for sønnen og selvfølgelig havnet det litt mine ting i korgen også. Avsluttet IKEA-turen med middag i kafeen. Kjørte hjem og var hjemme i Skien 22.45. Lang og innholdsrik dag! Vil heller ha 5 lange dager i skogen enn 5 minutt på IKEA.