Travers Stemshesten - Melen. (27.09.2017)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Sandvika/Skotten (20m)
Ascents Hestøyri (511m) 27.09.2017
Melen (768m) 27.09.2017
Melen nordvest (599m) 27.09.2017
Sjurvarden (667m) 27.09.2017
Skottenvarden (550m) 27.09.2017
Nordre Stemshesten (532m) 27.09.2017
Nordøstre Stemshesten (480m) 27.09.2017

- På nye og gamle stier.

Lunsjpause i vestsida av Sjurvarden. Grei utsikt.

Vi hadde lyst til å finne en vei opp på Stemshesten fra nord. Kjørte først syklene så langt innover Sandblåstmyrane som mulig, innunder Gålia.
Deretter satte vi bilen der kraftlinja gjør en knekk og fjellfoten kommer nærmest veien sør for Skotten. Lita avkjøring her. Vi var fort oppe på bergryggen som slynger seg ned fra fjellet. En sti som var mer en sausti kom fort til syne. Der fjellet blir brattere kom vi på rødmerking, og stien gikk opp lia i stort slyng mot nord. Vel oppe på platået stoppa både rødmerking og sti, men terrenget er lettgått videre mot Hestøyri og Stemshesten.

Stemshesten har også sitt "gap", mellom toppunkta på den artige tinden med navnet Nordøstre Stemshesten.
Fin klyving på Nordøstre Stemshesten. Begynner å bli sti ut her nå.

Det blei en avstikker utpå "tinden" med navnet Nordøstre Stemshesten. Fin klyving opp sv-ryggen her. Anbefalt avstikker. Fulgte så ryggen over Sjurvarden og videre til Melen. Herifra fulgte vi ruta mot Bådalen før vi tok av mot utløpet av Melvatnet. Herifra videre på diverse tråkk før vi fant god sti (synlig på kartet) ned Gålia til syklene. Liten sykkeltur via Sandblåst tilbake til bilen. Sommertemperatur! Avslutta med et bad på Farstadstranda.