Psilorites (Mount Ida) fra Kouroutes (26.09.2017)

Written by sveinh (Svein Haustveit)

Start point koroutes (497m)
Ascents Mount Ida (2,456m) 26.09.2017
Visits of other PBEs Toubotos Prinos (1,500m) 26.09.2017

Sydentur til Kreta med mest sol og bad. Fra Komos strand ser vi rett på Mount Ida og det går jo ikke. Har forsøkt meg en gang før men måtte gi meg pga for dårlig forbredelse. Fra nordsiden er det lett fra øverste parkering (se flere beskrivelser koblet til fjellet). Jeg liker bedre å gå enn å kjøre så vil gå fra sør. Her er det litt mere uklart hva som er beste trase. En beskrivelse fra Fourforas ligger på uten gpx spor2000 høydemeter motbakke. Flere beskrivelser sier at stien er dårlig selv om den er på E4. Bestemte meg derfor for å starte fra landsbyen Kouroutes (500moh) og følge grusvei opp til Touboutos Prinos (1500 moh) og så følge E4 til toppen.

Vekking kl 5:30. Avgang kl 6:00. Ankomst Koroutes kl 7:00. Fremdeles grålysning. Så hvor begynner veien ? Har kjøpt nytt 1:30000 kart så alt bør gå bra. Kjører helt inn i landsbyen og snur. Finner ingen tydlig veg. Parkerer og gjør flere bomturer før jeg finner en grusveg som går oppover. Etterhvert kommer sola opp og jeg forstår at jeg har startet for langt øst. Det er mange høydemeter ned så jeg bestemmer meg for å fortsette opp of satse på en kryssing i terreng lenger oppe. Vegen er heldigvis forlenget og går høyere enn vist på kartet. Turen videre mot Touboutos Prinos går greit.

På tunet utenfor står en jeep. Det går altså ann å kjøre opp for å få en kortere tur fra sørsiden også. Jeg skimter noen lenger opp i bakken. Jeg tar de igjen. Det er et par fra Litauen. De kjørte forbi meg kl 7:00 og har gått stien fra Fourfouras. Har brukt like lang tid uten rot.
Bra motbakke og blir litt matt. ikke så varmt lenger pga høyden. Lokale skyer kommer også sigende. På veg mot toppen langs ryggen kommer vi inn på stien fra nord hvor det er mere folk.

På toppen er det flagg, klokke og steinhytte. Det er godt med litt mat i steinveggen før retur. Turen ned går greit når jeg vet hvor jeg skal. Hadde jeg kjørt 50 meter lenger inn i landsbyen før jeg snudde så hadde jeg sett avkjørselen.

Brukte nesten 10 timer. Uten kluss bør 8 timer holde.