Hornindalsrokken (27.09.2017)

Written by mortenh (Morten Helgesen) GSM+

Ascents Hornindalsrokken (1,527m) 27.09.2017 10:42
Sætrenibba (1,374m) 27.09.2017 11:40
Ved Horindalssætre mot Rokken.
Ved foten av oppstigningen.

Avslutningsdag under Peakbooktreff Sæbø 2017.

Jeg overnattet under åpen himmel på en rasteplass ved starten mot Hornindalsrokken. Værmessig hadde siste uka vært et eventyr egentlig. Finværet sang på siste værset nå, men det så ut til at dette skulle bli nok en fin dag. Jeg kjørte inn bomveien og litt forbi skiltet parkering. Tenkte at en ukedag i september gikk det greit å stå inne ved setra.
Fulgte først kjerreveien inn dalen før stien overtok. Bratt oppstigning fra dalen her, men helt greit under disse forholdene. Oppe på ryggen stod jeg med valget mellom å følge stien eller gå ryggen mer rett på toppen. Jeg valgte det siste.

Opp mot en markert hammer var det lettgått. Den så litt bratt ut rett på, så jeg forsøkte meg litt ut til venstre, men kom ikke langt her, så det var å gå tilbake igjen og prøve rett på. Et par luftige passasjer var det, og for øvrig fin lett klyving og snart var jeg oppe på toppen.

Sur vind gjorde oppholdet kort. Skyndte meg ned igjen og så bort på Lidafjellet. Litt tung i serken, så det blei en seig liten bakke, men underholdende med mye lemen. Disse krydde her mens lenger nord i Sunnmørsalpene hadde jeg ikke sett noen.

Først nå begynte andre folk å strømme på og jeg møtte mange på vei opp når jeg gikk ned.

Vel nede ved bilen var det bare å skifte og vende bilsnuten hjem mot Valdres. Flott avslutning.

Fra toppen mot Rokkekjerringa og Storhornet. Med Tyssevatnet.
Retning Slogen.
Fra Lidafjellet mot Rokken.

Panoramabilder. Bør ses på STOR skjerm

Flere bilder

takk

Written by Dryasanne 12.08.2019 13:33

Jeg har jo selv sett og fotografert mye fin fjellnatur, men må bare si at bildet øverst er noe av det fineste en får, selve glasuren på marsipanen på den øverste ringen i kransekaka.