Kleneggen, Nesset i flott høstvær (19.09.2017)  6

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Sør for Kaldåa P-plass (1,155m)
Endpoint Samme (1,155m)
Ascents Sør for Kleneggen (1,937m) 19.09.2017 12:34
Kleneggen (1,964m) 19.09.2017 13:03
Børa (1,916m) 19.09.2017 14:43
Visits of other PBEs Kleneggen P-plass (1,155m) 19.09.2017 09:35

Flott dag på Kleneggen i et varslet værvindu

På familiebesøk i Mjøndalen. Planen var egentlig å besøke noen nye kommunetopper nord i Hedmark, men værmeldingene for området var vedvarende dårlige med varslet tåke på toppene hele uken. I Romsdal derimot var det bedre meldinger, og jeg la derfor ruten dit. Fra Oslo gikk turen gjennom utallige bomstasjoner på E6 nordover gjennom Gudbrandsdalen. Kjørte for første gang den nye flotte veien som går utenom Vinstra, og ankom Bjorli ut på kvelden i gråvær og skodde. Men Yr.no holdt fortsatt på sitt værvindu med lettskyet, pent vær fra kl 10-16 på planlagt turdag, så jeg håpet på det beste!
Etter frokost kjørte jeg E136 mot Åndalsnes, og tok av mot høyre nær Stuguflåten på veien merket Brude. For noen uker siden var vi forøvrig av på samme sted, men tok av mot venstre til Brøste og parkeringen for turen til Pyttbua og Pyttegga! Fra hovedveien er det ca 12 km på bra grusvei/anleggsvei som fører langt opp i fjellet til over 1100 moh. Etter å ha lest de gode turbeskrivelsene til arntfla (Arnt Flatmo) og Stigun, så det ut til å være greiest og mest direkte å starte turen på sørsiden av Kaldåa. Her er det god plass til mange biler på Kleneggen P-plass. Planen om å gå denne turen og den påfølgende var forøvrig sterkt inspirert av min gode turvenn Stig som var her tidligere i høst.
Tåken lå fortsatt over toppene ved turstart, men lettet utover dagen slik at det endte ut med en fantastisk fin turdag i lettskyet vær og nesten vindstille. Hvilket lykketreff!

Parkeringsplass sør for Kaldåa
Terrenget på sørsiden av Kaldåa

Lettgått og fint terreng oppover på sørsiden av Kaldåa. Da jeg nærmet meg elven kom jeg inn på en vardet sti som var grei å følge et godt stykke innover mot Kalbotnen. Krysset den smale landtungen i 1479-vatnet, og tok fatt på oppstigningen i steinuren på vel 400 hm mot eggen mellom Sør for Kleneggen og Børa. Stort sett greit å gå selv om det er nesten bare stein. Enkelte steder fant jeg lettere partier med litt vegetasjon og mindre stein. Gikk opp en liten og en stor flokk (20-30 fugl) ryper på vei oppover.

Vardet sti innover mot 1479-vatnet
Passasjen mellom de to delene av 1479-vatnet

Sør for Kleneggen
Oppe på denne avrundete steinhaugen etter tre timer i jevnt og rolig tempo. Ikke lett å fastslå høyeste punkt her oppe, men det er bygget en liten varde på GPS GPS 458361 6917627. PB-koordinatene flyttes hit.

Varden på Sør for Kleneggen med Kleneggen 1964 i bakgrunnen

Herfra var det ca 1 km i relativt lettgått terreng utover til hovedtoppen. Det hadde kommet et tynt lag med nysnø over 1800 moh, men dette bød ikke på noen problemer.

Kleneggen
På toppen er det varde og kasse med turbok der flere andre K-topp samlere nylig hadde skrevet seg inn, bl.a. JPV100 (Jan Petter Vad), Hawkeye (Finn Olav Ulvund), Sola19 (Solveig Føreland). GPS ved varden 458964 6918606 som samsvarer godt med data fra Kartverket 458964 6918608. Kartverket refererer sitt punkt til "topp bolt". Fant en jernbolt like nord for varden i en løs stein. Varden ligger på det høyeste stedet og koordinatene her ansees som korrekte. PB-koordinatene lå godt nedenfor varden i mot vest på et klart lavere punkt (458952 6918620). Oppdateres.

Varden på Kleneggen - høyest i Nesset kommune, Møre og Romsdal. Eikisdalvatnet skimtes i bakgrunnen
Selfie på Kleneggen
Stupbratt ned mot Bruåbottvatna i vest!

Ga meg god tid oppe på toppen og nøt utsikten, stillheten og matpakken i nevnt rekkefølge!
Været hadde bare blitt bedre utover dagen, og det fristet å legge returen oppom den prominente og hele tiden godt synlige nabotoppen

Børa 1916

Fra Kleneggen mot sør. Sør for Kleneggen mot høyre, Børa mot venstre

Gikk for det mest langs eggen bortover hit med flott utsikt nedover mot breen på NØ-siden av Børa.

Børa og breen sett fra eggen i nord

Det var bare ca 300 m opp til Børa, og det er vel verdt med et besøk på denne imponerende toppen!

Gedigen varde på Børa!

Varden er virkelig imponerende - over 2 m i både diameter og høyde - mye flottere enn den på Kleneggen. Varden er dessuten plassert så å si helt ute på stupet slik at det såvidt er mulig å gå rundt varden. Formidabel, bratt utsikt ned mot breen i nord. GPS ved varden 458418 6916735, litt forskjellig fra PB-koordinatene som er justerte.

Utsikt østover mot Øvre Høvelvatnet fra Børa
Fra Børa mot Sør for Kleneggen og Kleneggen
Jeg hadde sol og vindstille på Børa, men kunne se regnværsbyene litt lenger mot sør. Kjekt å være på rett sted til rett tid en slik dag og på en slik topp!

Fant en grei rute direkte ned igjen fra Børa og returnerte i store trekk omtrent samme rute som jeg gikk opp. Tilbake ved bilen etter ca. 7.5 timer inkludert lange pauser (effektiv gangtid ca 5 timer), lykkelig og glad over å ha fått slike fine forhold på denne flotte toppturen!