Slogen - En klassiker i Sunnmørsalpene (22.09.2017)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Øye (47m)
Ascents Slogen (1,564m) 22.09.2017
Visits of other PBEs Slogen - p-plass (50m) 22.09.2017

Gjensyn med venner og flotte fjell

Øyvind og meg på toppen av Slogen. Litt av et fjell.

Det femte Peakbooktreffet var endelig i gang, og for første gang skulle treffet finne sted utenfor Jotunheimen. Sæbø på Sunnmøre er en perfekt plass. På dette idylliske lille tettstedet like ved Hjørundfjorden, kneiser stolte og aggressive tinder opp på alle kanter. Her er det ikke lett å velge. Det kryr av topper. Når jeg i tillegg hadde begrenset med tid og manglet de fleste, blir det enten lettere eller vanskelig å foreta seleksjonen. For min del blir det vanskeligere.

Slogen sett fra Urke.

Torsdagen ble jeg plukket opp av Gunnar etter jobb klokken 16.00. På grunn av trafikale utfordringer grunnet sykkel-VM, brukte vi intet mindre enn 1,5 timer ut av Bergen. Snakk om uflaks. Bilturen ble likevel en veldig kjekk opplevelse. Praten med Gunnar gikk i ett helt til vi var fremme ved Sagafjord Hotell på Sæbø klokken 23.30 på kvelden. Slo opp teltet på den flotte plenen utenfor og satte alarmen på 07.30.

Livet er alltid bedre over tregrensen.

Jeg hadde avtalt med Øyvind å ta turen til Slogen denne dagen. Denne toppen lå fremdeles i bakhodet på meg etter at jeg, Johannes og Marius måtte snu da vi prøvde på en skibestigning i fjor. Jeg nektet å dra hjem igjen uten en bestigning denne gangen. Kan ikke ha en flaske med "Slogen Alpe-IPA" og et eget Slogen-krus på hyllen uten engang å ha vært der.

Snart på toppen. Siste del av oppstigningen mot Slogen er noe brattere.

Jeg sjekket fergetidene og avtalte med Øyvind B å ta den som gikk fra Sæbø klokken 08.45. Så var det bare å smøre en rask niste og pakke en liten sekk. Kjekt å se Øyvind igjen. Vi hadde som vanlig mye å snakke om. Praten ble imidlertid satt litt på vent med det samme. Da Vi begge vandret ut fra Sagafjord Hotell, spurte jeg Øyvind "Står du ikke parkert utenfor hotellet?" Han stopper opp og gir meg en kort setning i retur "Jeg trodde du hadde bil". Nå var det fem minutter til fergen gikk, og vi stod uten bil. Hva gjør vi nå?? Vi vandret tilbake mot teltplassen uten mål og mening og jeg tenkte som det knaket.

Øyvind med Smørskredtindane i bakgrunnen

Vi traff plutselig på Jan Petter og forklarte situasjonen. Han svarte raskt at vi kunne låne hans bil, siden han selv ikke skulle bruke den i dag. Han gav meg nøklene, flekket ut tingene han trengte til sin tur og på bare et par minutter var vi på vei mot fergeleiet i en litt for høy hastighet gjennom Sæbøs gater. Bommen var gått ned da vi kom frem og fergen var på vei til å dra. Jeg kjørte så tett opp mot bommen jeg kunne komme og veivet med begge armer inne i bilen. Kondokdøren gav oss et blikk som enkelt kunne leses "Javel da, men vær presis neste gang". Vi kom med fergen og nå kunne vi senke skuldrene, spise litt og fortsette praten der vi slapp.

Nyter livet på toppen av Slogen.

Fergen gikk over til Lekneset og vi kjørte nå gjennom den koselige lille plassen, Urke før vi parkerte ved P-plassen like ved Øye. Det var en guidet tur fra Peakbooktreffet som også skulle på Slogen i dag. Vi ønsket dem god tur før vi tok vi fatt på stien opp den dryge og småbratte lien. Forsøkte å holde et radig tempo oppover. Praten hang løst og høydemetrene ble spist.

Majestetisk utsikt mot Hjørundfjorden.

Tok en matpause like over tregrensen på rundt 700 moh. Nydelig utsikt. Sunnmøre er bare magisk på alle mulige måter. Hjørundfjorden er kremen av norsk natur. Stadig må jeg la meg fascinere av de enorme fjellene i dette området.

Brekketinden til høyre.

Været var veldig greit i dag. Overskyet og mildt. Smørskredtindane var blikkfang i sørøst. Vi kom opp til Kamelpuklene og fikk utsikt til Brekketinden. En topp som både jeg og mr. Brekke gjerne ønsket å få med oss i løpet av denne helgen. Den får nok vente til neste gang.

Øyvind titter ned vest-stupet. Langt ned der altså.

Østryggen opp til Slogen bratner noe til på slutten. Vi valgte å klyve opp litt til venstre for ruten. Litt artigere. Berget var tørt, fint og herlig. På toppen av Slogen ble vi vitne til en helt nydelig utsikt mot Hjørundfjorden. Herregud så vilt. Jeg håper jeg aldri blir vant til slike utsikter. Det gjør jeg nok heller ikke.

Smørskredtindane

Vi tok noen bilder, fikk på oss litt mer klær og måtte ta en titt ned vest-stupet. Skikkelig magesug. Det blåste sur vind på toppen og vi avtalte å ta matpausen lenger nede. Startet på returen og satte oss ned på rundt 900 moh. Her fisket Øyvind opp de deilige kanelbollene sine. Hadde virkelig savnet disse. De smakte like magisk som de pleier. Vi tuslet videre ned til bilen, tok fergen tilbake og satt oss inn på Sagafjord hotell, hvor vi snakket med andre venner. Endelig fikk jeg besteget Slogen. Tusen takk for turen Øyvind. En stor takk rettes også til Jan Petter, for lån av bil.