Kommunetoppen i Sykkylven - Råna fra Urkedalen (22.09.2017)  5

Urkedalen bomveg (70m) 22.09.2017

Råna og Regndalstind fra Urkedalen

Råna sett fra Regndalstind

Er på Peakbook Summit V i Sæbø. Utrolig trivelig, godt arrangemet, og vakre omgivelser.
Felleskjøring med Arne, Morten, Jørn og Johannes, over fra Sæbø, til Urke. Vi kjører til Haukåssætra. Arne må koke kaffe, så da går jeg. Rastløs åff kårs.
Jeg går selvsagt feil i farten, følger ikke med, mister stien og er på vei inn Grøtdalen. Må krysse elva og bryte meg opp en bratt dalside før jeg skjønner at det er bare tull å brøyte seg vei i tett bjørkekratt vestover for å komme meg inn i rett dalføre. Går defor litt nedover og kommer meg omsider ned på stien igjen. De andre dukker opp lengre bak.
Følger nå rødmerket sti/tråkk/ur til sadelen på ca. 1100 meters høyde, noe nøyere denne gange. Noen har spart på rødmalingen også :0)) Fra sadelen nord-nordøstover opp en rygg som smalner etter hvert. Et punkt er eksponert, men veldig lett å gå. Videre greit til Råna. Vinden varierer voldsomt og jeg sjangler avgårde. I sadelen og over platået før selve toppen, samt på toppene blåser det kraftig, 10-12 m/s. Ellers er det lite vind.
Blir usikker på hva som er høyeste punkt, og beveger meg forsiktig en "pigg" østover for å være sikker. Her er det litt sleipt og vinden gjør sitt til at sansene er skjerpet.
Fortsetter tilbake, men oppom Regndalstind. Spektakulær utsikt fra "festningsverket" toppen er utstyrt med. Ser ned i Urkedalen.
Over mot Elsandtind ser jeg de andre på vei opp et snøflak. Det kommer også en gruppe fra Peakbook Summit V opp over ryggen i sør-sørvest. Jeg går ned og joiner på koselig lunsj. Vel nede i sadelen ser jeg de andre tar en rast også, høyt over meg. De har vært på toppen av Elsandtind nå.
Fra sadelen og ned noen hundre høydemeter er det sva og ur. Her bør man gå ørlitt forsiktig så man ikke glir og slår stumpen. Ellers greit. Nede i dalen er det god sti og returen går fort unna.
Misser 15.00 ferga med ett minutt selvsagt. Tror du "Klypa" gives a flying f***, snur ryggen til og legger i fra. Spesielt travelt er det ikke.
Det blir kaffe og eplekake med is på hotell Union Øye, mens jeg venter i nesten to timer på neste ferge.

Felleskjøring til Haukåssætra
Utsikt mot Standal
Regndalstind sett fra ryggen vest for toppen
Ryggen sørøst for Råna
Regndalstind sett fra Råna
Noe bre øst for Regndalstind
Fra Regndalstind sør-sørvestover mot Eisandtindane
Eisandtindane, 4 glade vandrere på vei opp, i snøfeltet til venstre sees to av de
Bre
Flere peakbooker på tur, på vei til Råna
Eisandtind med fire sultne tinderanglere i sadelen. Arne, Jørn, Morten og Johannes, kanskje? ;0)