Hetlebakksåta og Birkelandsnipa (24.09.2017)

Written by geirmy (Geir Myklebust) GSM

Start point Hetlebakkvegen
Ascents Hetlebakksåta (334m) 24.09.2017 15:51
Breisteinsåta (334m) 24.09.2017 15:55
Erviknipa (268m) 24.09.2017 16:09
Birkelandsnipa (288m) 24.09.2017 17:05
Visits of other PBEs Hetlebakk parkering (privat) (160m) 24.09.2017 15:37

Jeg parkerte på en liten parkeringsplass i Hetlebakkvegen. Etter noen få meter tar det av en god sti som fører opp til Hetlebakksåta. Fin utsikt fra toppen. Det er ca. 200 meter østover til Breisteinsåta, som har en mast på toppen.

Deretter fulgte jeg en litt bratt sti nedover mot Ervikskaret, som ligger vest for Erviknipa. Fra toppen av Erviknipa går det kraftledninger i et over 2 km langt spenn mot Hånipa på Osterøy.

Jeg tok samme vei tilbake til bilen, og fortsatte mot Birkelandsnipa. I starten var det en grei skogsbilvei, men den ble etter hvert mindre tydelig. Jeg kom senere opp på en rygg som fører opp til et høydedrag. Herfra går det sti vestover. Etter et lite stykke tok jeg av til venstre på et tråkk som fører til toppen. Her var det til dels ganske vått og myrete. Fra toppen er det fin utsikt til blant annet Veten i Åsane og Høgstefjellet.

På vei tilbake fulgte jeg en sti som går sørøstover. Dette var en fin sti. Omtrent der stien krysser en kraftledning, er det et steingjerde. Stien var fin helt til et hogstfelt nede ved bebyggelsen. Her dreide jeg til venstre over til en vei og gikk tilbake til bilen.

Været var fint og varmt denne dagen, som var siste dag av Sykkel-VM i Bergen.

Fra Hetlebakksåta mot nordvest. Høgstefjellet til venstre, og Veten i Åsane til høyre.
Fra Breisteinsåta mot sørøst. Gullfjellet bakerst til høyre. Osterøy til venstre. Osterøybrua skimtes innerst i fjorden.
Et artig tre ved stien mellom Hetlebakksåta og Breisteinsåta.
Langs gjengrodd skogsbilvei/sti på vei til Birkelandsnipa.
Fra Birkelandsnipa mot vest.
Fra stien sørøst for Birkelandsnipa. Masten på Rundemanen i bakgrunnen, ca. 6,5 km unna.