Øst for Solhomfjell - høyest i Gjerstad kommune (17.09.2017)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Sandtjønn P-plass (350m)
Endpoint Samme (350m)
Ascents Solhomfjell (659m) 17.09.2017 12:45
Punkt øst for Solhomfjell (588m) 17.09.2017 13:15
Visits of other PBEs Løytesdalvegen bomveg (310m) 17.09.2017 11:00
Sandtjønn P-plass (350m) 17.09.2017 11:25

Godværstur til Solhomfjell og høyeste punkt i Gjerstad

Etter den flotte turen til Sveinsheii og Roan og overnatting i Fyresdal, gikk ferden østover igjen til familien i Mjøndalen. På veien så jeg at jeg ville passere nær en hittil ubesteget kommunetopp i Aust-Agder, og denne måtte jeg selvsagt ha med meg. Valgte samme adkomst som morsor (Morten Vilbo Sørum) pga litt høyere start og god sti. Fra Fellevegen tok jeg av mot venstre inn på Løytesdalvegen bomveg der betaling kr. 40 foregår i kortautomat som åpner bommen. Fortsatte inn til den store Sandtjønn P-plass i enden av hyttefeltet. Herfra går det bra grusvei ca. 1 km innover på sørvestsiden av Spjotvatn der det går bra å sykle.

Kortautomat og bom for Løytesdalvegen til Sandtjønn
Stor og flott p-plass ved Sandtjønn

Stien krysser bekken på innløpsiden av Spjotvatn på store steiner, og er usedvanlig godt merket og vedlikeholdt. Tydeligvis et meget populært turområde dette, og jeg traff på ganske så mange andre turgåere denne dagen.

Fint terreng oppover mot Solhomfjellet. Spjotvatn i bakgrunnen
Ta blåmerket sti til høyre her - ikke den røde, T-merkete!
Store deler av turen til Solhomfjellet går på fine sva
Ingen tvil om hvor veien går!

Siste km inn mot toppen var noe drøy, men etter 1t 20min var jeg på toppen av Solhomfjell i Nissedal. Naturlig topp er en fjellknaus uten egen markering på GPS 486750 6535530. Det som imidlertid dominerer, er et svært, ca. 15m høyt tårn av metall i 4 etasjer med stiger opp til en utsiktsplattform.

Tårnet på Solhomfjell i Nissedal
Utsikt sørover fra toppen av tårnet

Fortsatte på god, blåmerket sti mot dagens egentlige mål

Øst for Solhomfjell - høyest i Gjesdal

En kort avstikker fra stien førte meg frem til det aktuelle området. Den velkjente varden i grenseområdet mellom kommunene Nissedal og Gjerstad ble antagelig bygget av Snilen (Lars) i november 2005.

Varden bygget av Lars i 2005 står trygt enda, men ligger sannsynligvis på Nissedal-siden. GPS ved varden 487917 6535437

Peakbook sine koordinater 487904 6535425 ligger etter mine målinger i en maurtue (!) ca. 10m SV for varden.
Statens Kartverk oppgir koordinatene 487900 6535418 Punkt på kommunegrensen. Dette stedet ligger på et bart fjellparti enda noen meter lenger mot SV. Justerer PB-koordinatene slik at de samsvarer med Kartverkets.

GPS-en viser Kartverkets koordinater for høyeste punkt i Gjerstad
Mitt høyeste punkt i Gjerstad på GPS 487895 6535413

Ved å gå studere grensen mellom Nissedal og Gjerstad på GPS-en og PB-app kartet mener jeg å kunne identifisere HP i Gjerstad kommune på en frittliggende, liten knaus på GPS 487895 6535413. Bygget en minivarde her. Pause i sol og vindstille med flott utsikt mot fjellområdene i Gjerstad og Nissedal.

Høyeste punkt i Gjerstad sett fra litt ovenfor ny varde som skimtes litt til venstre for midten av bildet

Tilbake samme vei, godt fornøyd men en ny, ikke planlagt k-topp i forbifarten!