Bjørndalsnuten sør - Vindafjord, 253/404 (24.09.2017)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Bjørndalsnuten (1,016m) 24.09.2017
Bjørndalsnuten sør (1,015m) 24.09.2017
Visits of other PBEs Gislehaugen p-lomme (170m) 24.09.2017

Fra rv 46 kjørte jeg innover fv 745 mot Roaldkvam og parkerte på Gislehaugen p-lomme som ligger på høyre side av veien. Parkerte bilen og det var blirr sent og mørkt så la meg til å sove i baksetet. Etter en god natts søvn var jeg klar for tur. Fra parkeringsplassen gikk jeg kanskje 100 meter tilbake langs veien forbi hytta som ligger litt opp i lia til jeg kom til starten på merket sti skiltet til Sauda og Tysseland. Fulgte stien innover, den var grei å følge til jeg kom til Sjurstølen, her surret jeg litt før jeg fant at stien som gikk bratt opp lia her. I følge kartet skulle det være ett stiskille ved Krossvatnet der det skulle være en sti som gikk strake vegen mot Risvatnet, og som sporene viser så forsøkte jeg å finne denne stien uten å lykkes så jeg endte med å gå en liten omvei i forhold til planlagt rute. Kom etterhvert til Sørelva som gikk greit å krysse og her var stiskille, jeg fulgte skilt mot Tysseland. Passerte en stor flott hytte som ligger rett nedenunder Bjørndalsnuten og fortsatte på stien til jeg kom til den lille hytta Dyrali på 515 moh. Her tok jeg av fra stien og prøvde å finne en grei vei til toppen av Bjørndalsnuten. Endel skog og kratt og bratt først, men kommer etterhvert opp på snaufjellet som blir mindre bratt og det var veldig lett å finne en grei vei til topps. Kjempefin utsikt. Gikk først til kommunetoppen i Vindafjord som var markert med varde før jeg fortsatte de få metrene bort til høyeste punkt på Bjørndalsnuten. Brukte ca fire timer til toppen der det blåste godt. Nesten samme vei tilbake, men tok en litt brattere vei ned skogen på slutten av nedstigningen fra Bjørndalsnuten. Totalt seks timer og tre kvarter på tur. Veldig fin tur der en har god utsikt mot Bjørndalsnuten store deler av turen.

Bjørndalsnuten i det fjerne
God skilting mot Tysseland
Hytta  Dyrali der jeg tok av fra stien
Hytta Dyrali der jeg tok av fra stien