Etne: Inste Botnanuten og Bjørnbærnuten (23.09.2017)

Written by Runemb (Rune Blomberg) GSM

Start point Insta Mosevatnet (877m)
Endpoint Samme (877m)
Ascents Inste Botnanuten (1,322m) 23.09.2017 13:00
Bjørnbærnuten (1,303m) 23.09.2017 15:23

Parkering: Plass til 6-7 biler her. Anleggsveien opp hit er ganske ny, ganske bratt (10%), men asfaltert så det går greit å få bilen opp.
Stier: Rødmerket sti fra demningen og bort til T-stien fra Blådalsvatnet. Her deler T-stien seg i to. Jeg valgte "hovedsti/bro" på vei opp og "vad" på vei ned.

Inste Mosevatnet sett fra stien på sørsiden.

Blådalen. Her krysser T-stien elven på en hengebro og fortsetter videre oppover dalen. Jeg forlot stien etter hengebroen. Terrenget videre var usedvanlig knotete. Masse små heng som måtte klyves eller klatres eller omgås.

Inste Botnanuten. Utsikt mot Folgefonna. Fant bare ikke noen god rute opp her, dette var en slitsom bestigning.

Inste Botnanuten igjen. Utsikt mot Bjørnbærnuten. Jeg gikk litt østover fra toppen og fant en mye bedre rute nedover. Her var det bare et parti med litt klyving.

Bjørnbærnuten. Utsikt mot Folgefonna og Inste Botnanuten. Ruten opp her gikk også i rotete og vrient terreng. Det tok sin tid!

Bjørnbærnuten. Utsikt mot nordvest. Midtbotnavatet framst, deretter Insta Mosevatnet. I horisonten skimtes Bjørndalstraversen midt i bildet.

Hengebro over Blådalselven. Turen fra toppen og ned hit gikk over all forventning. Det var endel stup som måtte omgås, men ingen klatring.