Molladalen og Bladet. (23.09.2017)

Written by MonaS (Mona Sandvei) GSM

Ascents Bladet (1,290m) 23.09.2017 09:21
Mohns Topp (1,353m) 23.09.2017 13:03
Visits of other PBEs Melbøsætra parkering (210m) 23.09.2017 09:21

Tok turen fra Melhus til Sæbø og peakbook summit med Mirijam, Merethe og Kristel. Starta fra jobb ca kl 12 fredag 22 sept. Isstopp på Dombås og middag på Bismo, fram ca kl 19 30.

Da ble det full fart på oss for å få opp en splitter ny lavvo før det ble mørkt. Vi hadde mye artig seanser for å få den opp.

Lørdag oppstart kl 8 00 ved sætra kl 9 00. 2 guider og 10 turdeltagere. Vi var mange som skulle i fjellet på en flott lørdag. Det ble trangt om parkeringen utover dagen.

Usikker på tiden vi brukte opp. På ei hylle før Mohns renna tok vi på oss hjelmer.
Vi hadde gått et lite stykke, da vi hører noe komme fra toppen der det kommer noen ned. Guiden fikk ropt stein og en diger stein kom i stor fart mellom to deltagere i gruppa. Huff, så redd vi ble, det gikk bra men vi ble veldig forsiktig med å ikke løse ut steiner selv.

Etter et parti med mye klyving var vi på toppen, nydelig vær sol fra skyfri himmel. Helt fantastisk.
Bladet var en flott skue, vi gledet oss til å klatre opp. Vi ble fortalt at det tok ca 1 time før det ble vår tur. Da var vi klar for mat og skifte til tørt tøy.

Mens vi satt der og venta kom en fremmed guide og sa at det kanskje skulle komme et helikopter å hente ei dame som hadde skadet hånden sin på kjettingen på toppen. Mindre enn 1 minutt etterpå hørte vi helikoptret komme. Det ble travelt med å rydde plassen for tingene vi hadde strødd rundt oss med. Vi sprang mot fjellsiden for å komme oss unna veien. Redningsmann ble firt ned og tok seg av den skadde. Det var godt å se hvor raskt alt ble ordnet.
Vi ble vel noe forsinket med bestigningen av Bladet, men i det fine været hadde lang ventetid ingenting å si.
Klatreturen opp på Bladet gikk ganske greit. Siste steget opp på toppen var vanskelig å komme opp på. Men... for en utsikt og for en hærlig følelse å sitte på toppen av et mål vi hadde gledet oss til i nesten 1 år. Kristel fotograferte vel og lenge.
Men ned måtte jeg, passa veldig på å ikke komme bort i kjettingen da.. .
Turen ned gikk rolig og greit, nede kl 19 00- Sæbø kl 20 00. Full fart i dusj, så deilig buffet på hotellet. Kahoot konkurranse på kvelden.
Morgenbad i Hjørundfjorden på søndag før frokost.
Kajakk kurs i Hjørundfjorden med kameratredning og våttkort på søndag. Fantastisk helg med opplevelser fra vi kom til vi dro.