PB summit V: Store Brekketinden (23.09.2017)  6

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Liasætra (420m)
Endpoint Liasætra (420m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Store Brekketinden (1,579m) 23.09.2017 12:50

Flott gjeng på tur i regi av Peakbooksummit Sæbø. Det var 4 ulike grupper fra Peakbooktreffet som skulle på Store Brekketind i dag og jeg var heldig å ha fått Gustav over på min gruppe. Vi var da 9 stk pluss to førere , Sondre og Johnny.

Anmarsj via vakre Habostaddalen og derfra lettgått opp til brekanten. Skylaget som hadde preget morgenen, brakk som bestilt opp da vi nærmet oss breen, helt perfekt. Resten av dagen var det bare varmt, stille og knallblå himmel!!!Det var ingen blåis på breen, den var snødekt og vi klarte oss derfor uten stegjern i den myke snøen. Selve brekanten var grei å komme seg av. Herfra ble det litt sikring opp svadene før vi gikk opp den løse renna mot skaret.

Sondre og Johnny førte to og to til toppen for å være mest mulig effektive og det var ikke noe vanskelige partier, bortsett fra å komme seg mest mulig elegant opp på en hylle i sida. Det var umulig å få til, men det var kjekt å se at det ble slik for de fleste ;-) Selve klatrepartiet og og lagdelingen fungerte veldig greit og det ble ikke særlig lang ventetid. Det ble nok emye mer venting på de andre to lagene som kom bak oss, spesielt da det kom andre som fikk lov til å smette seg imellom.

Toppen var en høydare, spesielt pga det fantastiske været og utsikta. Returen gikk samme veien og nede på breen ventet en av turdeltakerne i sola etter at hun hadde vært uheldig og fikk ødelagt fingeren sin nede i dalen. Hun hadde ikke lidd noe nød i det flotte været, men jeg antar at hun nok var skuffet over å ikke ha kunnet bli med opp siste delen. Hun tar nok helt sikkert turen hit igjen ved en annen anledning ;-)

Etter at alle hadde kommet seg ned i dalen igjen, ble det derfra en forholdsvis rask retur tilbake til bilene. Ferjetidene på en lørdagkveld var litt upassende for oss og det ble heller til at vi kjørte via Hornindal og Volda for å slippe å vente over en time på ferja. Vi rakk derfor både å ta oss en dusj og spise middag før kveldens sosialisering og årlige fjellquiz, et av de mange høydepunktene på disse treffene. Tusen takk for turen til alle som var med! Det ble en stor suksess :-)

Den litt dryge anmarsjen opp flotte Habostaddalen
Har endelig kommet igang med motbakkene og er nesten oppe ved brekanten
Utstyret er på, og vi er superklare
Nesten oppe ved foten av Store Brekketind
Resten av taulaget. Store og nordre Smørskredtind bak
Mot Søre Brekketind, Slogen ses i bakgrunnen
kjekt å ha med Sondre som fører på tur igjen
Blir litt venting på bre, men slik er det. Vi er like blide :-)
Konsentrert Gustav :-)
Mens vi sto og ventet mens Sondre sikret opp noen svadparti, jogget det en kar alene opp breen og smatt opp forbi Sondre på joggesko og en isøks i hånda....;-)
Neste taulag med peakbookere
Sikret opp det bratte partiet på baksiden, meget grei skuring. Det  krevende var å klare å komme seg opp på den hylla man ser oppe i bildet på en mest mulig elegant måte.....det klarte verken jeg eller noen av de andre tror jeg:-)
Sikret opp det bratte partiet på baksiden, meget grei skuring. Det krevende var å klare å komme seg opp på den hylla man ser oppe i bildet på en mest mulig elegant måte.....det klarte verken jeg eller noen av de andre tror jeg:-)
Fra "baksida" av Brekketindene mot Geithornet
Mot toppene Gullmorhornet og ryggen mot Vellesæterhornet. Denne var turmål dagen etterpå og ble en kjempetur!
Aud har vært på toppen sammen med Sondre og er superfornøyd ;-)
Endelg vår tur!!!
Kan ikke bli bedre enn dette, fantastisk temperatur, omtrent vindstille, helt utrolig flott topp og herrrrlig utsikt til alle kanter og sjølvsagt meget hyggelig turfølge
Vår andre dyktige og hyggelige fører Johnny Kvisstad
Nedfiringen mot brekanten igjen
Da er vi klar for returen ned breen igjen
Den lange veien tilbake ut Habostaddalen i nydelige haustfarger