Store Brekketinden -Peakbook Summit V (23.09.2017)

Written by Gunski (Gunnar Aavik) GSM

Characteristic Alpine trip
Ascents Store Brekketinden (1,579m) 23.09.2017 08:21

Store Brekketind – Peakbook Summit – Sæbø

Lørdag var det flere grupper som hadde planer om Store Brekketind. Vi møtte til frokost kl.06, dette for å rekke fergen kl.06.45 til Urke. Vi kjørte så mot Stranda og videre inn til Habostad-Sætra.

Turfølge klar for de store høyder. Øydis, Arnhild, Siv og Coni som var gruppens fører.
Fulgte stien inn Liadalen i retning Patchellhytta, før vi dreide nordover og opp i retning mot Brekketindane.

Her tok vi oss en liten spisepause og fikk fylt opp med vann.
Første stopp og påfyll av vann. Her forlot vi stien som gikk til Patchellhytta.

Gikk så videre opp mot brekanten som vi nådde etter ca.3 timers gange. Valgte å gå over breen uten stegjern.

Liadalen
Nærmer oss breen.
Et taulag er på vei oppover
Ikke noe å si på denne utsikten.
Så er vi i gang.
Nærmer oss toppen, du verden for en utsikt !
Toppvarden - Store Brekketind

Turen videre opp til toppen gikk greit for alle sammen. Her tok vi en lengre pause og bare nøt den fantastiske utsikten – og damene hadde selvfølgelig medbragt Champagne som ble sprettet !!

Brede smil på hele gjengen - Champagne smakte fortreffelig!
Coni

Når vi kom ned til kjernet ved brekanten, ble det bading i nettoen for Coni, Siv og Øydis – Sporty !!

Takk for turen, dette blir en av de turene som en ikke kommer til å glemme !