Gravdalstinden fra Gravdalen (16.09.2017)

Written by thegge (Thomas Hegge)

Ascents Gravdalstinden (2,113m) 16.09.2017

Etter over to måneder ute med sykdom var det godt å komme seg til fjells igjen, men det var historisk tungt å samle høydemeter. Med helt tom kropp tok turen mye lenger tid enn det normalt ville gjort. Uansett var det en veldig fin tur i flott høstvær.

Noen hundre meter vest for dammen tok vi av fra T-merket sti og labbet i lyngen oppover i lia mot fjellet like ved et lite vann. Vi holdt jevn stigning oppover og uten noe antydning til sti fant vi en ganske fin rute oppover. Mulig man kunne holdt mer til høyre opp ved snøfonna, men måtte da gått i brattere terreng i en stor steinrøys. Når vi kom opp på ryggen gikk vi på snø mot breen og dreide derfra videre opp til høyre. Toppen kan nås stort sett uansett hvilke rute du velger oppover siste biten.

På toppen hadde det kommet 10cm snø, så de siste 50-60 høyemeterne gikk vi i snø. På vei ned gikk vi en rute litt lenger vest i håp om å finne et slakere parti på vei ned igjen. Dette viste seg å være en feil da vi raskt gikk oss inn i veldig bratt og løst terreng, og måtte snu og gå opp igjen 40-50 høydemeter.

Sannsynligvis er det vel så greit å nå Gravdalstinden fra Sognefjellshytta, og enda smartere er det nok å gå på ski.