Skavdalsfjellet og andre topper ved Totland (23.09.2017)

Written by geirmy (Geir Myklebust) GSM

Brattlandsfjellet i Fana (375m) 23.09.2017 10:41
Haggardsrinden (310m) 23.09.2017 12:41
Visits of other PBEs Øvre Totland parkering (280m) 23.09.2017 08:52

Turen i dag gikk til Skavdalsfjellet og andre topper nord for Myrdalsvatnet og Totland. Fra parkeringsplassen ved Øvre Totland fulgte jeg skogsbilvei nordvestover. Jeg fant ingen enkel vei opp til Kolhusfjellet fra sør. Her var det en del kratt, så det gjaldt å finne en god vei. Fra toppen var det fin utsikt mot andre topper i nærheten.

Fra Kolhusfjellet mot sør. Fusafjorden skimtes i bakgrunnen. Møsnuken bakerst til venstre.
Fra Kolhusfjellet mot sørvest. Vestenden av Myrdalsvatnet er synlig.

Jeg fulgte ryggen nordover og krysset dalen ved ei myr. Terrenget var greit videre oppover, og etter hvert fikk jeg øye på varden. Det er to toppunkter på Stordalsfjellet, og begge har varde. Fin utsikt i alle retninger.

Fra Stordalsfjellet mot nordvest. Løvstakken helt til høyre, med Lyderhorn bakenfor. Liatårnet på Sotra bakerst til venstre.

Flåfjellet var neste topp. Jeg gikk nordøstover langs ryggen og fant etter hvert en sti. Det gikk akkurat å snike seg langs vannkanten i sørvestenden av Fjellklovevatnet. Greit videre mot Flåfjellet. Her var det tid for en matbit.

Fra Flåfjellet mot nordvest. Ulriksmasten i bakgrunnen. Havet skimtes langt der ute.
Fra Flåfjellet mot sør. Fusafjorden til høyre.

Østover var terrenget bratt, så jeg fulgte kanten av fjellet nordover et stykke. Her fant jeg en renne jeg kunne klyve ned. Videre greit bort til Skavdalsfjellet. Herfra var det bare å følge ryggen bortover i det småkuperte terrenget, fram til Brattlandsfjellet.

Både steinvarde, murt varde og bolt. Fra Brattlandsfjellet mot vest.

Jeg hadde lyst til å ta en annen vei tilbake. Fra en annen tur visste jeg at stien i Furedalen i øst var ganske våt og myrete. Så da endte jeg opp med å gå ned Øvre Skavdalen. Øverst i dalen var det bratt, slik at jeg bare så etter hvor det var best å gå. Lengre ned var det sti, om enn utydelig enkelte steder. I bunnen av dalen kom jeg inn på en ny sti. Fra en tidligere tur til Furekampane visste jeg at det var grei sti sørover til Myrdalsvatnet. I dag hadde jeg fjellstøvler, så det gikk greit å gå på den våte stien.

Det tok sin tid ned fra Brattlandsfjellet, men nå var det bare å traske langs vei og sti fram til oppstigningen mot Haggardsrinden. Det var flere tråkk oppover den bratte lia mot toppen. Det var et gjerde underveis. På vei tibake forsøkte jeg en direktevariant, men der var det et nytt gjerde. Så jeg gikk rett ned til veien. Til slutt trasking tilbake til bilen.

Bratt ned fra skaret sørøst for Brattlandsfjellet.
Langavatnet.
Fra Haggardsrinden mot vest. Godt og varmt i sola.

Fra Stordalsfjellet og nordover var det fint terreng og god utsikt. Nede i dalen ble det etter hvert sol og det ble merkbart varmere. Da jeg startet, var det to biler ved parkeringsplassen på Øvre Totland. Da jeg kom tilbake, var det over ti biler der.