Slettningsegge fra Kyrkjestølane (22.09.2017)

Written by helgeF (Helge Flesche) GSM

Ascents Slettningsegge (1,524m) 22.09.2017 11:50
Kyrkjenøse (1,308m) 22.09.2017 14:12
Visits of other PBEs Kongevegen parkering Filefjell (919m) 22.09.2017 08:55
Start date 22.09.2017 09:00
End date 22.09.2017 14:55

Ny dag med tåke og litt nedbør. Men det er ikke noen stopper i seg selv. Her anskaffer man utstyr i dyre dommer for å kunne klare det meste, så da har man ingen unnskyldning til heller å sitte inne i hytten foran peisen bare det blir en regnbyge. Ut på tur!

Dagens turmål ble satt til Sletningsegge. I tillegg til selve toppen, så er det også et pbe på toppen som ligger til SV. Planla å følge stien fra Kyrkjestølane til Sletningsbu, og så følge en kam fra Austrefjordtjerne opp det siste stykket.

Parkerte på den nyanlagte parkeringsplassen for Kongevegen, krysset vegen og gikk opp til St Thomaskirken hvor kart og skilting viste at stien startet. At dette egentlig er feil, så jeg ikke før jeg kom tilbake til parkeringen. Da oppdaget jeg at den T-merkete stien faktisk starter helt nede ved E16 rett vest for bekken som kommer ned fra blant annet Sletningen. Det står en stolpe med skilt på der stien starter, men den er ikke helt ny og blir litt kamuflert av de ubevokste grøftekantene langs nyopprustet hovedvei. Og hvis man ikke ser nøye etter og er mer opptatt av trafikken når man krysser veien, så ser man heller ikke at det, litt tilbaketrukket fra veien, er en varde med rød T på. I hvert fall: starter man vest for bekken, så unngår man å krysse den på en p.t. falleferdig bro som jeg var litt skeptisk til om den ville holde meg med sekk. Og stien man skal følge oppover lien, er den på vestsiden av bekken.

Til å begynne med lå tåken over 1300m, så jeg fikk se noe innover. Men etter hvert seg den nedover og sikten ble redusert til 30-50m. Altså ikke de beste forholdene for å nyte utsikt, men greit å gå i den godt merkete stien. Kom til et stikryss hvor det er to muligheter for å komme til Sletningsbu. Måtte så krysse elven ut fra Sletningen. Sikkert ikke noe problem å krysse der stien krysser ved normal vannføring, men siste tiders nedbør gjorde det problematisk. Prøvde først oppover og så en mulighet ved utløpet, men den viste seg å ikke føre frem. Gikk så nedover og fant et parti der elven var bredere. Her kunne jeg gå fra sten til sten i sikksakk over til en liten øy, og hoppe over fra øyen til motsatt elvebredd.

Nysneen som var falt noen dager tidligere, lå først i klatter og etter hvert mer sammenhengende. Da jeg forlot stien var det ikke alltid like lett å se hvor man skulle sette foten. Kombinert med tåken var det heller ikke gitt at jeg fant en optimal løype opp til toppen. Men til slutt skimtet jeg varden i tåken og fikk bekreftet at jeg hadde funnet frem til rett sted. Det blåste kaldt med litt regn, så jeg valgte å ikke vasse videre i sneen bort til SV-toppen. I stedet fulgte jeg mest mulig egne spor ned mot stien igjen.

Siden jeg ikke hadde fått noe utsikt fra Sletningsegge og da tåken ikke lå like lavt nærmere Kyrkjestølane, tok jeg like godt avstikkeren opp på Kyrkjenøse «med det samme jeg var her». Så da ble det noen utsiktsbilder nedover dalen.