Glåma`s Kilde (21.09.2017)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Nord for Riasten (845m)
Visits of other PBEs Glåmas kilde (883m) 21.09.2017

Etter å ha besteget Gjårdvola i Holtålen, kjørte jeg tilbake og parkerte litt nord for Riasten. (10 km fra Fv 705) Jeg skulle jakte på Glommas kilde i Tydal. Det er enklest å finne denne kilden fra Fv 705, men det hadde blitt en stor omvei for meg da jeg var inne i Riastenvegen. Jeg passerte Øvlingsåa, forløperen til Glomma. Jeg fortsatte videre mot ei lita tjønn sør for Mustjønna. Men her fant jeg ikke noe skilt om kilden. Jeg rota fælt og var innom flere små tjønner her. Jeg hadde ikke nøyaktig posisjon hvor det skulle være. Til slutt fant jeg minitjønna som er Glommas kilde. Det er satt opp et skilt her med Glåmas kilde. Tjønna ligger bare 100 meter fra Fv 705. Jeg fortsatte til Mustjønna 858). Her ligger den første hytta som Glommas forløper må passere. Jeg gikk opp på Fv 705 og passerte Ystesosen (856). Det gikk en brei fin sti fra Fv 705 og denne stien har Ystesosen på venstre side, og Grunnsjøen (850) på høyre side. I innløpet til Storøvlingen (845) går elva gjennom et rør under Riastenvegen. I utløpet av Storøvlingen går den atter en gang i rør under Riastenvegen. Glomma har mange navn i starten på sin ferd. Fra Storøvlingen heter elva Øvlingsåa. Fra Riasten (805) tar den navnet Storelva. (kreativt navn) og navnet Glåma tar den i utløpet av Rien (748) De ovennevnte vannene er et eldorado for kanopadlere. Det er flere som har padlet hele Glomma fra miniputten i Tydal til Oslofjorden i Fredrikstad (621 km) Glåmas kilde er fremdeles navnlaus, men det har kommer et forslag om at den skal hete Glåmavuggetjønn

Bomveg mot Ålen i Holtålen.
Øvlingsåa nord for Riasten
Parkering nord for Riasten
God skilting av Glåmas kilde
Starten på Glåmås kilde er nesten uttørket
Glåmavuggetjønn
Ved innløpet til Mustjønna er Glåma forholdsvis beskjeden
Den første hytta på Glåmas ferd over Mustjønna
Ystesosen
Utløpet av Ystesosen
Fin sti mot Grunnsjøen
Den første veien Glåma passerer under mot Storøvlingen(Riastenveien)
Storøvlingen
Solid båt ved Storøvlingen
Vegkryssing nr. to i utløpet av Storøvlingen