Melderskin (03.09.2017)  5

Written by lebergsfjellet (Martin Ekornes Søvik) GSM

Start point kletta p-plass (160m)
Endpoint kletta p-plass (160m)
Ascents Melderskin (1,426m) 03.09.2017
Visits of other PBEs Kletta/Melderskin p-plass (160m) 03.09.2017

Fantastisk helgetur til Melderskin ved Rosendal i Kvinnherad. Strålende vær, og en passelig lang fjelltur. Turfølget bestod av meg selv, min kjære Ingvild og en god venn fra NHH: Johannes. Etter fjellturen ble naturligvis baroniet i Rosendal besøkt. Dette er absolutt noe som anbefales! En nydelig rosehage, og et flott og velholdt slott fra midten av 1600-tallet.

Sommeren 2015 jobbet 4 sherpaer på denne stien. Resultatet har blitt en utrolig lettgått vei rundt det tidligere rasutsatte området under Skardshaugen ved 780moh.

En blid jente oppe på de flatere områdene ved 1000moh.

Toppen ses for første gang!

Siste høydemetrene mot toppen.

Utsikt mot Folgefonna. Juklavasskruna (1455) til høyre er antagelig Hordalands mest alpine fjelltopp... Absolutt et fjell jeg ønsker å bestige i fremtiden!

Selfie på toppen! :) Toppen ligger faktisk bare 690 meter nord for 60. breddegrad. Avstanden til ekvator er dermed temmelig nøyaktig dobbelt så lang som avstanden til nordpolen. Ca 1500 personer bestiger denne toppen hvert år, det er dermed det mest populære fjellet i området.

Det fantastisk flotte baroniet i Rosendal!