Travers over Tvinnaren ++ (28.08.2017)

Written by rogerravlolosvik (Roger Ravlo-Losvik)

Ascents Algåstinden (689m) 28.08.2017
Tvinnaren S1 (742m) 28.08.2017
Visits of other PBEs Indianeran (190m) 28.08.2017

Travers over Tvinnaren ++

Jeg har lenge hatt lyst å gå traversen mellom Torstinden og Tvinnaren. Flere ganger har jeg vært mellom Torstinden og Algåstinden, men vær og føre har stoppet meg fra å ta turen videre. Nå hadde jeg bestemt meg får å gi meg i kast med fjellene.
Jeg ble kjørt til Eidet og satt av rett nedenfor Tvinnaraksla. Derfra gikk jeg rett opp mot første toppen. Ferden videre bærer nok litt preg av at jeg kontrollerte PF for toppene jeg var oppe på, men de laveste punktene mellom toppene ligger nokså naturlig på ferden.

Tvinnaraksla.
Grimsholmene.

Jeg fulgte ryggen som går opp like ved Bjørnen til jeg kom oppå fjellet. Derfra gikk jeg rett utover til Næringen, før jeg dreide østover og gikk til Breivikkollen.
Breivikkollen hadde for øvrig ei morsom hvit tann som stakk opp som det høyeste punktet på fjellet. Tror ikke den ekstra meteren der har kommet med på noen kartmålinger.

Flatene utover mot Næringen.
Næringen. Nord-Kvaløya i bakgrunnen.
Breivikkollen, med tanna som markerer toppen.

Fra Breivikkollen gikk jeg opp til Tvinnaren. Sist jeg var oppå her var alt helt hvitt. Både fjellet, skyene og stupene. Nå derimot hadde jeg fin utsikt.
Jeg fikk skrevet meg inn i boka og fortsatte så på traversen som jeg hadde gledet meg til lenge. Det er best å holde seg midt oppå ryggen. Det er stort sett ganske bredt hele veien (1-3 meter) og enkelt å finne gode tak. Hvis man er litt usikker vil det virke enklere å gå litt ned i sørsiden, men det er brattere og vanskeligere å finne gode tak der.
Jeg hadde bare et sted hvor jeg måtte tenke meg om to ganger før jeg valgte å følge ryggen. Det var en bratt hammer like før jeg kom til Algåstinden. Jeg har markert ruta som en gul strek på bildet. På grunn av denne hammeren, og det at det er enklere å klatre opp enn ned, vil jeg si at det er enklest å gå traversen fra øst mot vest.

Tvinnaren og traversen over mot Algåstinden.
Tvinnaren.
Tvinnaren. Sett fra Tvinnaren S1
Tvinnaren S1.
Litt av klyvingen sørvest for Tvinnaren. Det er greit å holde seg langs toppen av ryggen mest mulig.
Eneste litt utfordrende punktet. Jeg fant gode tak som er markert med gult i en sprekk. Da var det greit å klyve opp her. Hvis man kommer fra Algåstinden mot Tvinnaren vil de nok være litt vanskelig å se denne sprekken ovenfra, men det er fint mulig å komme seg ned her.

Etter den morsomme biten av traversen gikk jeg over Algåstinden og Torstinden, før jeg ruslet ned fra fjellet via Indianeran. Jeg ringte etter skyss på vei ned, så jeg slapp å gå hjem igjen.

Havørn som lettet like ved bilen.