Førheinutane Sørøstskråning - høyest i Nissedal (15.09.2017)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Landtakdammen (580m)
Endpoint Samme (580m)
Landtakdammen P-plass (585m) 15.09.2017 12:19
Fjalestad - Napevatn - Fyresdal (320m) 15.09.2017 18:44

Førheinutane - på grensen melllom Fyresdal og Nissedal

Familiebesøk i Kongsberg med tid og anledning til å plukke noen nye kommunetopper i Telemark. Kjørte via Notodden og Seljord til Kviteseid og videre sørover mot Strand og Nissedal. Ved Fjonesundet tok jeg av mot høyre ned til Fjoneferga, og jeg rakk frem tidsnok til a se at denne artige, lille kabelfergen dessverre hadde gått fra land et par minutter tidligere. Men lykken sto meg heldigvis bi, for kapteinen så meg stå der lett fortvilet ved bommen, snudde fergen og kom tilbake for å ta meg med! Snakk om service! Alternativet hadde vært minst en time ekstra kjøretid rundt det lange Nisser-vannet. Vel verdt 50 kr for denne snarveien, og kjekt å treffe fergemannskap som har god tid og ikke er stresset av rutetider! Fra Fjone gikk ferden nordover igjen til bomveien Borstadvegen der det koster kr 70 i kontanter å kjøre inn de 13 km fra Fjone Skule til Landtakdammen P-plass ved foten av Hægefjell.

Fjoneferga - gull verdt når en er på østsiden av Nisser!
Bomvegen inn mot parkeringen ved Hægefjell
Stor p-plass på Landtakdammen ved foten av Hægefjell

Syklet ca. 2 km vestover på bra grusveg til der det går av en traktorveg til venstre ned mot elven. Lenger var det ikke aktuelt å sykle. Det er tillaget et vadested over Grimdalsåi, men elven var stor og ikke helt enkel å vade, men det gikk nå bra med støtte av en stav. Vel over elven oppdaget jeg at GPS-en hadde blitt igjen på sykkelen, så det ble en ny runde med elvkryssing. Fulgte så skogsveien ca 1 km oppover i terrenget som var meget vått etter mye regnvær de siste dagene og ukene. Stien var mange steder omgjort til et bekkefar. Fra der skogsvegen slutter fant jeg ingen ordentlig sti.

Stor vannføring ved vadestedet over Grimdalsåi
Skogsterrenget innover mot Løefjødd

Tok sikte mot NØ-ryggen på Løefjødd på sørsiden av Bomnesdalen. Det viste seg at elven i Bomnesdalen var ganske stor, og ikke helt lett å komme seg tørrskodd over. Etter litt leting ble det vading på et egnet sted med vann opp til knærne. Fortsatte så oppover mot ryggen i vått og myrete skogsterreng uten sti til jeg endelig nærmet med ryggen. Mye sva oppover ryggen, men tørre og fine forhold. Det går en slags sti oppover ryggen som jeg delvis fulgte, enkelte steder med litt klyve-klatring der jeg mistet stien. Gikk opp noen ryper ved foten av ryggen.

Fine høstfarger! NØ-ryggen av Løefjødd i bakgrunnen

Lettgått og fint oppe på ryggen med flott utsikt. Kom først til en liten høyde NNØ for Løefjødd og deretter til PF 40 toppen Løefjødd 1027 som er markert av en varde på GPS 461654 6567688, litt forskjellig fra PB-koordinatene som oppdateres. Like under toppen kom det en stor fugl glidende over meg - sannsynligvis en ørn. Flott syn!

Varden på Løefjødd med Førheinutane 1049 i bakgrunnen

Førheinutane 1049 i Fyresdal
Denne toppen ligger ca. 600 m sør for Løefjødd gjennom lettgått terreng. Middels stor varde på GPS 461501 6567065 som på PB.

Varden på Førheinutane på Fyresdal-siden. Vekslende vær - tidvis sol men regnbyer i sør
Samme med blå himmel. Hægefjell i bakgrunnen

Førheinutane SØ-skråning i Nissedal

For å komme til det høyeste punktet i Nissedal kommune, må en litt ned i ØSØ-skråningen.

Kartverket opererer med ikke mindre enn tre mulige kandidater for kommunetoppen i Nissedal (Fyresdal) på en liste oppdatert 5.12.2012!

Førheinutane øsø1 1040,5 PF 0,1 6567050 461524 Punkt på kommunegrensa
Førheinutane øsø2 1036 PF 2 6567029 461533 Høyeste topp
Førheinutane øsø3 1032 PF 19 6566855 461754 Høyeste topp

Punktet på kommunegrensen er markert av den velkjente varden og en jernbolt i fjellet. Målte GPS her til 461523 6567053 som passer godt med Kartverkets data for øsø1!

Høyeste punkt på grensen mellom Fyresdal og Nissedal. Øyvatnet og Hægefjell i bakgrunnen

Kartverkets øsø2 ligger på en liten knaus uten markering litt lenger ØSØ og like nedenfor varden. Laget en mini-varde bestående av to steiner her.

Kartverkets øsø2 i forgrunnen. Øsø 1 på kommunegrensen oppe mot høyre og Førheinutane 1049 i Nissedal bakerst

Kartverkets øsø3 er en mer markert liten topp vel 300 meter lenger mot ØSØ med PF oppgitt til 19 m. Min GPS på toppen viste 461755 6566858. Laget en liten varde her også.

Kartverkets ØSØ 3 - Førheinutane 1031,4 på kartet - i bakgrunnen til høyre
Samme, tatt mot høyeste topp på Førheinutane
De to toppene på Løefjødd-ryggen
Løefjødd mor venstre, Hægefjell mot høyre

Tilbaketuren

Mørke skyer og regnbyer ut mot sørøst

Som bildene fra toppen viser, hadde været vært ustabilt en god stund. I ØSØ kunne jeg se regnbyene med kraftig nedbør komme og gå bare noen få km unna, men så langt hadde jeg sluppet unna. La nå turen ned skråningen mot Øyvatnet, og fant en grei rute her, bortsett fra et kort, ulendt parti gjennom en steinur i NNV-enden av vannet. Og nå kom regnet! Det var slett ikke meldt av Yr.no, og jeg hadde ikke med regntøy. Det ble en søkkvåt retur. Forsøkte å finne et sted å krysse elven (Raudhelleåi) nede i dalen høyere oppe, men måtte tilbake til stedet jeg vadet på oppturen. Regnet ga seg heldigvis etterhvert, men da var jeg allerede ganske så våt! Godt med sykkel de siste 2 km tilbake til utgangspunktet! Grei tur i fint terreng, men mer krevende enn antatt pga manglende sti, vading av elv og regn på returen.

Etter turen skulle jeg videre til Fyresdal. Hadde sett meg ut en snarvei langs Napevatnet, og fikk bekreftet at denne var åpen av en lokalkjent. Kjørte derfor på god vei inn til Fjalestad og videre på grusveien Fjalestad - Napevatn - Fyresdal i øde terreng til Fyresdal. Dette sparte jeg masse tid og kjøring på, men merkelig nok nektet bil-GPS en helt til det siste på at det var kjørbar vei her!