Fugløykallen, Rundkallen mm (24.08.2017)

Written by rogerravlolosvik (Roger Ravlo-Losvik)

Ascents Fugløykallen (750m) 24.08.2017
Middagstinden (270m) 24.08.2017
Rundkallen (740m) 24.08.2017
Rundkallen S1 (701m) 24.08.2017
Vatnfjellet (467m) 24.08.2017
Vatnfjellet S (423m) 24.08.2017

Fugløykallen, Rundkallen mm

I dag hadde jeg tenkt å ta resten av toppene på Nord-Fugløya. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å ta stien som er merket på kartet som går opp i Gamvikbukta litt lengre nord, men da jeg satt og spiste frokost på moloen fant jeg ut at jeg skulle prøve en kortere vei opp. Middagsfjellet lå jo rett ovenfor teltet, og det virket greit å komme opp til det. Veien videre virket også fornuftig ut på kartet, uten at jeg kunne se den fra leiren. Da var i hvert fall første del av ruta klar.
Det er litt vått og noen kratt helt nederst i bakken opp til Middagstinden, men det går greit å komme seg forbi det. Bakken opp til toppen var fast med litt småstein, slik at det var fint å gå her.
Da jeg kom på toppen kunne jeg se at det var en sti som gikk fra sadelen vestover langs fjellet. Det var jo en bonus. Jeg fulgte stien nesten helt til jeg kom på flaten, men tok en snarvei rett opp en rygg for å komme litt raskere fram. Det hadde nå begynt å blåse ganske kraftig, så jeg begynte å bli litt kald.

Middagstinden. Det er ganske lett å gå opp til Middagstinden. Bakken er fast og fin, med kun litt kratt helt nederst.
Det viste seg at det går en sti fra sadelen på Middagstinden som kommer opp på flatene rett vest for toppen.
Stien som leder mot flatene.

Da jeg kom opp på flatene så jeg en stor stein et stykke unna som jeg kunne ta et raskt stopp bak for å ta på meg mer klær. Greit med et slikt sted å gjemme seg for være og vind. Det er ikke for mange slike steder oppå her. Det er rom for 2-3 personer bak den. Litt avhengig av hvor vinden kommer fra.

Når man er oppå ei forblåst flate er det greit at det er en stor stein man kan sette seg bak for å ta en pust i bakken.

Med litt mer klær på gikk jeg videre mot Fugløykallen. Det er fint å gå opp de flate myrene mot toppen.

Fugløykallen. Den store varden står ikke på det høyeste punktet. Det er den lille varden til høyre som markerer det.

Fra Fugløykallen gikk jeg rett vestover slik at jeg kom ned på sadelen mot Rundkallen S1. Greit terreng å gå i, men utfordringene kom da jeg skulle se meg om etter en vei videre til Rundkallen S2. Jeg gikk bort til tuppen som lå rett over sadelen til toppen, men kunne ikke se noen veier ned der. Jeg gikk så videre vestover langs kanten til jeg kom til ei bratt renne. Det blåste kraftig og jeg var blitt kald igjen. Hvis jeg skal begynne og klyve og klatre her kommer det til å gå sakte og jeg har egentlig ikke klær til å holde meg for mye å ro. Jeg valgte derfor å vende Rundkallen S2 ryggen og heller ta den en annen dag. Måtte se om jeg kunne finne en annen vei.

Rundkallen S1 og S2.

Jeg gikk så over Rundkallen og fortsatte ned, via pausesteinen min hvor jeg tok lunsj, før jeg fortsatte mot nordspissen av øya. Jeg krysset over Heimmyran på det høyeste punktet og fortsatte så langs høydedraget vest på øya. Det er lettere å gå på kanten der enn på myrene.
Gjorde et raskt stopp på Vatnfjellet S, hvor jeg satte opp en minivarde for å markere toppen, før jeg kom opp til Vatnfjellet.

Vatnfjellet S, med selve Vatnfjellet i bakgrunnen.
Toppen av Vatnfjellet. Legg merke til all multebæra på toppen.

Deretter var det bare å ta fatt på veien hjem til leiren igjen. Fulgte mer eller mindre samme vei tilbake igjen.

Oppå den svingen på steinkanten midt i bildet er det to varder som viser nedstigningen til stien som leder til Middagstinden.
Vardene.
Stien ned mot Middagsfjellet.