Hornet, Alketinden og Brusen (23.08.2017)

Written by rogerravlolosvik (Roger Ravlo-Losvik)

Ascents Alketinden (532m) 23.08.2017
Brusen (515m) 23.08.2017
Søndre Fugløyhornet (419m) 23.08.2017
Nordre Fugløyhornet (356m) 23.08.2017

Hornet, Alketinden og Brusen

Da jeg våknet om morgenen var været ganske fint og sette så ut til å bli en nydelig dag i fjellet. Jeg knipset noen bilder av området jeg hadde slått leir. I mangel av noen gode teltplasser i nærheten av havet, slo jeg opp teltet på moloen. Det var veldig vått i marka rundt i Gamvik siden det er en del vann som kommer ned fra fjellet der. Virker som bekker og dreneringer som tidligere har ledet vannet bort fra bebyggelsen har grodd såpass igjen at nå flyter vannet ganske fritt. Det er imidlertid bedre oppå ryggen 150 meter inn på land. Der var det litt tørrere. Siden jeg hadde alt pakket i kajakken orket jeg ikke å bære utstyret opp dit da jeg kom kvelden i forveien, våt og kald etter mange timer på sjøen. Det var egentlig mest praktisk å ha tingene liggende i kajakken også, for da holdt de seg tørr.

Gamvik.
Moloen i Gamvik. Den har fått litt medfart av bølgene. Du må forresten ut på den for å få mobildekning i Gamvik...
Nordover fra Gamvik.

Jeg hadde fått melding fra Vegard Sjåvik som jeg spilte fotball med i gamle dager, og som driver "Vannøy Sport og Havfiske". Han tenkte å ta seg en tur over til Nord-Fugløya for å gå opp på Hornet og filme litt med dronen sin. Da la jeg opp ruten slik at vi kunne måtes på toppen av Søndre Fugløyhornet (Hornet) kl 10. Etter en litt sen avmarsj la jeg kursen opp mot hakket som er rett vest for Nordre Fugløyhornet. Da jeg nærmet meg toppen av hakket dreide jeg opp mot venstre til jeg var kommet helt opp. Kunne sikkert ha fortsatt litt lengre inn på flaten før jeg dreide opp for å ha en mindre bratt stigning på slutten.

Nordre Fugløyhornet.
Nordre Fugløyhornet. Med Fugløykallen i bakgrunnen.
Nordre Fugløyhornet fra Søndre.

Deretter fulgte jeg ryggen sørover mot Hornet. Da jeg nærmet meg toppen kunne jeg skimte Vegard like nedi lia. Han hadde gått opp fra elven som renner ut like ved Skateneset. Det var godt å se at det er flere som blir varm i trøya etter 400 høydemeter. Vi gikk sammen de siste 30 metrene til toppen og det fine været vi hadde hatt forsvant plutselig inn i en diger skydott.
Han monterte dronen og håpte på at skyen skulle lette, noe den også gjorde sakte, men sikkert etter en stund. Han tok opp dronen før skyen hadde lettet helt. Plutselig kom en hauk stupende ned og forsøkte å ta dronen. Den ville tydeligvis ikke ha konkurranse i luften. Etter at den hadde fløyet sin vei lettet ei ørn som tydeligvis hadde sittet rett under toppen. Det er mye fugl her ute.
Etter litt filming gikk vi ned den veien som Vegard hadde kommet. Faren hans lå like utenfor med båten, klar til å plukke han opp igjen, mens jeg ruslet langs sjøen til Laukvika før jeg gav meg i kast med stigningen opp til Alketinden. De første hundre høydemetrene er det en del kratt, men de kan omgås ved riktig veivalg.

Søndre Fugløyhornet sammen med Vegard Sjåvik.
Søndre Fugløyhornet sett fra Laukvika.

På vei opp mot Alketinden så jeg ei mulig rute opp til Fugløykallen fra Laukvika. Siden dønningene ikke er så kraftig der kan det være et alternativ i forhold til å gå fra Gamvik. Det er imidlertid et litt bratt parti på 10-20 meter midt oppi lia, men tror det skal være overkommelig for de fleste på en godværsdag. Det kan sikkert være litt sleipt opp gressbakkene når det regner (noe jeg skulle erfare noen dager senere).

Mulig rute opp til Fugløykallen fra Laukvika.
Samme bilde uten gul strek

Turen opp til Alketinden gikk ganske greit over mange fine multemyrer. Det ble noen munnfuller på vei over dem. Etter å ha kommet meg på toppen satte jeg meg ned i lesiden og spiste lunsj. Kjente på kroppen at den burde nok hatt lunsj for noen timer siden, for den virket ganske sliten. Etter matpausen gikk jeg sørover til Brusen. Øya stuper nesten rett ned i havet på alle kanter når man står her.

Fugløykallen fra Alketinden. Laukvika ned til venstre.
Alketinden.
Alketinden og Fugløykallen sett fra Brusen.
Framsprang nedenfor Brusen.

På returen kjente jeg at kroppen ikke spilte helt på lag. Planen var å ta med noen topper på vei opp til Fugløykallen og så komme ned ved Gamvikbukta. Det ble til at jeg isteden gikk ned til Laukvika og gikk langs sjøen tilbake til Gamvik. Her burde jeg nok ha gått over fjellet ved Skateneset der jeg kom tidligere i dag. Jeg vil på ingen måte anbefale noen å gå langs sjøen rundt hornene. Det er tidvis bratte klipper som krever klyving, andre steder er det veldig glatt av grønske fra havet og andre steder igjen er det tett vegetasjon (gress i skulderhøyde slik at du ikke ser hvor du tråkker).

Langs sjøen nedenfor Fugløyhornene.