2X Grodjuvenuter (17.09.2017)

Written by sveinh (Svein Haustveit)

Start point Mjølfjell Bommen (264m)
Endpoint Mjølfjell Bommen (270m)
Ascents Grodjuvenuten (1,240m) 17.09.2017
NV av Grodjuvenuten (1,300m) 17.09.2017
Visits of other PBEs Royal Engineers Hytta (1,020m) 17.09.2017

Jeg er fadder for samleliste https://peakbook.org/index.php?module=index.lists.view&id=145&pbeItem=1 og faller stadig lenger etter knutsverre (Knut S. Andersen) som er en lidenskapelig fjellsamler.

Fjellområde vest for Rjoandalen blir aldri besøkt. Jeg har vært på Kaldanuten en påske for mere enn 10 år siden fra Reimegrend. Vi har sykla inn Rjoandalen en gang med ungene og kommet ut Rjoandalen på ski fra Elvamotet. Dette må det gjøres noe med og jeg sikter meg inn mot Grodjuvet. Satser på at det ikke er skyting og rødt flagg. Parkerer litt før bommen og legger i veg.

Gikk langs vegen og tok til venstre inn i Grodjuvet. Gikk ut i terrenget etter å ha passert to avmerkede felt. Gikk opp midt på Grodjuvenuten og gikk på grønt så lenge som mulig. Etter dete bare stein opp mot toppen og videre til NV av Grodjuvenuten. Tok avstikker til hytta som jeg ikke visste om. Gikk ned via Skyttergluggane og passerte en Askjelsteinen som skal ha blitt brukt til overnatting av jeger fra Reimegrend.

Fulgte vegen ut igjen. Fant magasin med skarpe skudd som ble levert til forsvaret. Litt mye rusk rask i feltet. (tomgylser, rødfis, tomme øvingshåndgranater...)

Andre fotturer på Mjølfjell: Fotturer Mjølfjell

Hjertlig velkommen til Rjoandalen
Rjoåni med Grodjuvnuten bak
Grodjuvnuten, gikk opp der det grønne går lengst opp midt på
Utsikt mot øst og Rjoaneggen hvor vi går "hele" tiden
Utsikt mot sør ut Rjoandalem, Skora i det fjerne
Nødhytte bak Grodjuvnuten
Bygget av:
Spartansk innredning, ingen ovn eller senger. Bare stående buffet med utsikt.
Utsikt tilbake mot hytta og "Fossen" innerst i Rjoandalen
Magasin med 9 skarpe skudd lå og slang i grøfta i Grodjuvet !