Slettmark - X-faktoren (16.09.2017)  6

Written by 2000turer (Per Morten Brusveen) GSM

Start point Eidsbugarden (1,058m)
Characteristic Alpine trip
Høystakka sommerbro (1,260m) 16.09.2017 09:51
Slettmarkkampen klyvepunkt øst (2,019m) 17.09.2017 09:05
Uksendalen

Nok en tur til 6-er på terningen. Det går inflasjon i slike seksere for min del i år. Prøver å være kritisk, men igjen, nok en tur det er vanskelig å finne noe å trekke for.

Kriterier for terning bedømmelse:
-vær
-føre
-terreng
-overraskelsesmoment
-turfølge, evt manglende sådan
-utfordringer, opplevd positivt eller negativt
-x-faktor, den ubestemmelige betydningen som egentlig er summen opplevd av alle de andre kriteriene til sammen

Vær

Yr spår meget pent vær lørdag og skyet på søndag. Vi får meget pent vær på lørdag, og spektakulært vår på søndag! Altså, søndag innholder 2 lag med skyer. Stort sett ett lag under oss nede i dalene, og ett lag over oss og toppene. Noe tåke passerer vi igjennom, som gir det spektakulære, og den trolske stemningen. Ingenting å trekke for her!

mot Slettmarkkampen

Føre

Toppene er dekket med noe mer enn melisdrysset. Det har kommet en del snø på toppene, og det er hvitt fra ca 1700 moh. Det er fint med snø på toppene! Føret er likevel helt knall. Snøen ligger fast og ganske så hard mellom og oppå steinene, så vi trår ikke i gjennom, det er lett å gå. På eggen sør for Slettmarkhøe, så sitter snøen dårligere der sola har tatt, så den sklir av steinene under belastning. Må være litt mer forsiktig her, likevel fine forhold vi er komfortable i. Ingenting å trekke på føret!

På Slettmarkhøe S3 og utover eggen mot Slettmarkhøe

Terreng

Å bevege seg i terrenget i området, er forøvrig noe som står seg ut i Jotunheimsk målestokk. Fra Eidsbugarden innover langs Bygdin er jo virkelig flott, og det er lettgått stort sett i hele massivet. Flanken opp til søreggen mot høe var overraskende fin. Vi forventer en løs og trøblete fjellside, og får en super oppgang - godt hjulpet av den fine snøen. Stigningen opp til kampen er også super. Stort sett lettgått og ura ligger godt og stabilt stablet. Nedstigningene er enda bedre. Mange snøfelt og gå lett på, og der det ikke er snø er det fast ur og mange gress- og mosepartier. Helt suverent!

Slettmarkpiggen fra Uksedalen

Overraskelsmoment

Slettmarkhøe S3 og eggen mot -høe er virkelig en skatt. Som antagelig bare blir oppdaget av 10-meter samlere. Roger som samler på 300-liste hadde ikke tenkt å gå denne ruta, men jeg fikk han med. Og endte med en euforisk turkompis som tydeligvis satte pris på denne ruta. Slettmarkpiggen er også spektakulær. Toppunktet spesielt og det er en topp som virkelig tar seg bra ut fra alle kanter. Begge toppene/turene hit var overraskende fine - på alle måter!

På Slettmarkpiggen

Turfølge

Roger har blitt min aller mest trofaste turkompis, og vi er bra på tur sammen. Samstemte i det meste og det er aldri noe tull eller drama. Blir alltid bra med Roger på tur!

Roger meget fornøyd etter den morsomme søreggen mot Slettmarkhøe

Utfordringer

Vi tok med tau og sikringsmidler for den bratte søreggen mot høe, og for omgåelsen mot piggen. Vi er alltid litt nervøse på hvordan forholdene er på slike plasser. Det viser seg at søreggen er en virkelig skatt! Flere luftige punkter og bratt opp et mot S2 og siste hammeren på eggen. I tillegg omgår vi ned i østsiden etter S2 den svært luftige eggen vi ikke tørr å følge. Bruker ikke tau og sikringer her, men isøksa til hjelp på et par plasser. Noen hårete opptak på slikt føre, men kontrollert og godfølelsen hele veien.

Omgåelsen fra kampen mot piggen, er mye enklere enn forventet. Lett klyving ned vardet vei til det utsatte punktet med snødekt skråsva. Vi sikret over her for sikkerhets skyld, og bruker tauet å holde oss i ned de siste 2,5 metere. Her kunne vi gått usikret, ettersom det er tak å holde i hele veien. En positiv godfølelse hele veien, bare artig!

Omgåelsen opp siste hammeren før -høe

X-faktor

Den udefinerbare faktoren. Så hvilken følelse sitter jeg igjen med etter turen. I bunn og grunn, en godfølelse, en følelse av at ikke noe kunne vært bedre. At fjellet vi var på viste seg i sin fineste drakt og overrasket oss som noe av det beste hele 2000 meter Norge har å by på. Turen anbefales på det sterkeste!