Hantofjellet og Vardefjellet etter kirkekaffetid (17.09.2017)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Hantofjellet (405m) 17.09.2017
Vardefjellet (390m) 17.09.2017
Varden rett ved toppunktet av Vardefjell

Denne helgen er en travel helg. Vi var på Fornebu og hentet en makuleringsmaskin og gikk samtidig noen topper i Lier og kommunetoppen i Nedre Eiker fredag. Rydding og maling hjemme i hagen på lødag og 50 års feiring til langt på natt lørdagskvelden. I dag hadde vi ansvar for kirkekaffen og var ikke ferdig med det før over 14:00. Egentlig utslitt, men likevel klar for tur etterpå. Så med kakerester fra kirkekaffen og kaffe i termos i rompetasken, satte vi kurs for Lunde.

Triggerpunktet på Vardefjell

Kjørte til Lunde sentrum og videre rett frem gjennom sentrum og tok opp Hantovegen. Kjørte denne til skilting P- Hantofjell. Tok av og kjørte til parkeringen. Fulgte blåmerket sti til VARDEFJELL og varden der oppe. Der er det også postkasse med bok. På triggerpunktet hadde tårnet "tatt kvelden" og var ramlet ned. Fant oss en utsiktsknaus bortenfor varden og spiste litt niste. På veien opp så vi en flaggspett som hakket i vei på et tre.

Hantofjell
Gikk ned igjen i søkket og tok stien opp mot Hantofjellet. Når vi kom opp i søkket der vi svinger til venstre ved en liten myr og rett opp i en kløft gikk vi til det flatet litt ut og tok til venstre opp på toppen av HANTOFJELLET. Her er en liten varde på høyeste punkt. Litt nedenfor varden spiste vi restekaker og kaffe fra kirkekaffen mens vi nøt utsikten over Lunde.
Gikk ned igjen og videre opp på punktet der det står en postkasse med bok og der det er nydelig utsikt! Diskuterte om vi skulle gå tilbake samme vei, eller gå ned her og gå grusveien opp igjen til bilen. Liv liker ikke grusveier, så vi gikk tilbake, men valgte en traktorvei rett ned der det er meket Vardefjell for første gang. Denne grusveien kom rett ned til bilen og er merket Haltofjell der nede.
Fin utsikt fra toppene her oppe