Spåkevatnet rundt (17.09.2017)

Sjurstonipa (252m) 17.09.2017 16:20
Spåkefjellet (236m) 17.09.2017 17:00
Visits of other PBEs Arna Stadion p-plass (90m) 17.09.2017 13:43

Dagens tur gikk til toppene rundt Spåkevatnet. Fra Arna stadion tok jeg turveien sørover. GPS-sporet mangler i starten. Etter et kort stykke er det skiltet mot Beitelen. Ca. 20 minutter etter starten var jeg på toppen. Jeg gikk først forbi toppen, før jeg innså at jeg hadde kommet for langt. Etter litt leting fant jeg stien som går sørøstover langs ryggen. Deretter bar det på sti mot Lydarnipa. Her var det fin utsikt og tid for en matbit. Fra sør ser man tydelig hvor bratt det er på vestsiden av Lydarnipa.

Så gikk turen sørover mot Stikka. Området her er generelt godt merket med skilt, men det er greit å følge med på kartet. Turen gikk videre nordover, langs østsiden av Stemmevatnet. På toppen av Sjurstonipa, eller Storeknappen som skiltene angir, var det fin utsikt og nok en gang tid for en matbit.

Fra Sjurstonipa til Spåkefjellet er det ca. 300 meter i luftlinje, men det er bratt. Etter et par forsøk på å finne en direkte vei ned til Sjurstodalen, gikk jeg sørøstover helt ned til Stemmevatnet. Herfra er det god sti opp til Spåkefjellet. Deretter gikk turen nordover ned til Gamsebotstjørna og videre tilbake til Arna stadion.

Ei lita elv sør for Spåkevatnet.
Fra Lydarnipa mot nordvest. Beitelen til venstre. Veten i Åsane i midten bakerst.
Fra Sjurstonipa mot sørøst. Ådnanipa til høyre. Osterøybrua til venstre. Gullfjellet bakerst i midten.
Fra Sjurstonipa mot nordvest. Hetlebakksåta til venstre.