Over Børrenøse til Finndalshornet (17.09.2017)

Written by helgeF (Helge Flesche) GSM

Start point Gudbrandslie (1,067m)
Ascents Finndalshornet (1,256m) 17.09.2017 13:22
Børrenøse (1,297m) 17.09.2017 13:49
Visits of other PBEs Øvre Bøastøltjernet utsiktspunkt (1,244m) 17.09.2017 13:22
Start date 17.09.2017 13:23
End date 17.09.2017 16:10

Det er flott viddeterreng på den sørlige delen av Filefjell. Og det er ikke nødvendig å følge stiene, man kan stort sett gå hvor man vil (så lenge man ikke absolutt vil gå på de våteste myrene eller andre uveisomme hindre, da). Et lite kartstudie og ønsket om en lett tur gjorde at jeg valgte Findalshornet som turmål en ettermiddag.

Starten min er i Gudbrandslie. Fulgte sti opp mot Børrelie. Den er noe bratt til å begynne med, men flater ut når man kommer opp kneiken. Fulgte så stien videre til Børrenøse for å få oversikt over terrenget og planlegge videre rute. Fulgte merket løype østover til Vesleåntjernet, der møter man stien som kommer fra Tyinkrysset til Vardhovdetinden og Sulebu. Fulgte så en sti langs nordsiden av tjernet inn til en bu. Derfra var det ikke noen sti videre, og jeg gikk opp på nærmeste høyde og videre østover til neste høyde med en liten varde på. En mindre flokk med reinsdyr beitet nordenfor.

Denne høyden er på 1244m og gir god utsikt i alle retninger. Opprettet et pbe på denne, men siden den ikke har noen pf å snakke om, så fikk den type «panoramautsikt».
Gikk videre østover og ned fra toppen. Om det var en sti eller et dyretråkk jeg fulgte, var ikke godt å si. Det var tydelig og fulgte naturlig skråningen ned, men forsvant når man kom ned på flaten. Gikk så videre til der jeg antok sadelpunktet for Finndalshornet ville være. Tok frem GPS-en og markerte et veipunkt. Det tar jo litt tid å få nøyaktighet god nok, og man står gjerne og ser ned i skjermen hele tiden. Så jeg så ikke lemenet som satt en skrittlengde fra der jeg stod. At det var en skrittlengde vet jeg fordi jeg holdt på å tråkke det flat med første skritt da jeg beveget meg videre.

La kursen i NØ-retning, over noen myrpartier og dreide mot N opp på neste høyde. Ned fra den kom jeg inn på en sti som gikk i riktig retning for mitt mål. Fulgte denne inntil den begynte å dreie vestover og tydeligvis ikke gikk til Finndalshornet. Så da var det bare å gå rett mot toppen.

Det står en varde på Finndalshornet. Og man har fin utsikt. Det kom en sti opp fra nord, den var merket med små varder.

Tilbake la jeg kursen N for høyde på 1214. Det gikk noen tråkk i skråningen langs høyden. Beholdt retningen og tok sikte på høyden ved Vesleåntjernet. Stiftet bekjentskap med reinsdyrene igjen. Og skremte opp noen ryper. Derfra var det ned til buen ved tjernet og følge stien over Børrenøse tilbake til startpunktet.