Reineskarvet (17.09.2017)

Written by gedded (Fredrik Gedde-Dahl) GSM

Ascents Reineskarvet (1,789m) 17.09.2017

Etter Raudebergnuten og kveldstur for å se Solnedgang på Rødungsberget dagen før var det klart for Reineskarvet i dag. Våkna godt opp i teltet i 8 tia. Ble liggende ei stund i den varme sovepåsan da det kjentes småkaldt ut utafor. Fikk til slutt krabba meg ut av påsan og fikk kokt vann til den 1000 kcal havregrøtfrokosten. Dette var for øvrig havregrøt som har god turerfaring fra før da den forble uspist over Jostedalsbreen (Jostedalsbreen på langs - Fra Sota til Supphella) tidligere i år.
Fikk etter hvert pakka sammen og kjørte opp til bommen nord for Dyrebotntjørne. Selve skarvet var dekket av tåke, men satsa på at det skulle lette utover. Fulgte veien i omtrent 1.7 km før jeg så meg lei og tenkte at det enkleste var å gå rett på. Fungerte ganske så greit, kom etter hvert ut på et snev av sti/dyretråkk. Fulgte denne opp til ”innsteget”. Her kryssa jeg bekken og fulgte terrenget oppover. Ble etter hvert bare stein og traff ganske greit på kursen. Var litt vanskelig å se hvilken topp jeg skulle gå til da småtoppene her så ganske så like ut, kjekt med GPS på mobilen.
Hittil hadde det var overskya og tåke, men 70 meter før toppen kom også sola frem i noen minutter. Bra timing! Ble pause med brødskiver på toppen.
Gikk i mine egne tanker på returen og havna en god del mer mot vest, men fikk løst det ganske greit til slutt. Ellers samme vei ned som opp.

Nedpakk
Tåkesituasjonen fra start
Var ikke alt for lett å se hvilket punkt som var høyest
Sola meldte sin ankomst rett før toppen
Fra og se 30-40 meter på vei til toppen var dette en ganske så grei oppgradering