Raudebergnuten (16.09.2017)

Written by gedded (Fredrik Gedde-Dahl) GSM

Ascents Raudebergnuten (1,819m) 16.09.2017

Planen var egentlig å ta denne vinterstid, men hadde nå en helg uten andre planer, været var meldt greit + at jeg så Buskerud kommunetopp-lista nærmer seg fullført. Og med det var det mer en nok av motivasjon.
Kjørte opp til hytta på fredagskvelden for å spre kjøringa ut litt. Kjørte fra hytta klokka 10 på lørdagsmorgen og var fremme litt før 12. Satte vel også pr i ”lengste sammenhengende kjøring på grusvei” innover her.

Hadde sett på kartet at det gikk en grusvei og en sti nordover i riktig retning. Stien var på ”feil” side av elva, men siden jeg helst ville unngå grusvei valgte jeg stien med håp om å finne et sted det var greit å krysse lenger oppover. Glemte litt bort elvkryssingsprosjektet og endte oppe ved vannet. Her ble det av med sko og vassing opp til litt over kneet for å komme over. Fulgte nå ny sti til jeg kom ut på siste del av grusveien. Her gikk elva over veien/veien i elva og det ble derfor ny tur ut i småfriskt vann. Gikk på østsiden av elva oppover. Her var det sporadisk sti/dyretråkk oppover til Mjolgedalen. Fulgte lia bortover og det ble etter hvert bare stein å gå på. Tok av østover mot toppen ved starten av Jøranvatnet, er nok hakket kortere å ta av litt tidligere.
Stod på toppen etter omtrent 3 timer. Her oppe var det så å si vindstille med god utsikt mot Jotunheimen. Dog litt skyer som ødela for de helt store siktlinjene, men ellers lite å ”klage” over.

Tok et litt annet veivalg i starten av nedstigninga og valgte også å følge grusveien siste del tilbake til bilen. De siste 2 kilometra hadde jeg også dagens første møte med mennesker, de på sykkel i motsatt retning.
Godt plassert i bilen kjørte jeg tilbake til Rødungen hvor jeg hadde sett en grei teltplass like ved veien og vannet. Herifra ble det ei litta kveldstur til Solnedgang på Rødungsberget før det var klart for Reineskarvet i morgen.

Dagens første unødvendige vassing foregikk her
Skulle nok optimalt ha bytta ut det brungrønne med 1,5 meter med snø.