Solnedgang på Glittertind, med Leah og Åsmund (16.09.2017)

Written by Hannes

Glittertinden (2,452m) 16.09.2017 19:31
Visits of other PBEs Glitterheim (1,390m) 16.09.2017 08:34
Veodalen nasjonalparkgrense parkering (1,300m) 16.09.2017 08:34

Nok en flott høsttur i Heimen, denne gangen sammen med Leah Emilie og Åsmund. Line og Tind August skulle også være med, men pga sykdom ble det bare oss tre, og hunden Ila selvfølgelig.

Vi reiste opp fredag kveld med turvogna og masse godterier, og etter en god natt søvn var det klart for kaffe i morgensolen og en solid frokost. Det tok ikke lang tid før vi var fremme ved Glitterheim. Her var det mange folk som skulle opp på Glittertind, men heldig vis var det nesten ingen som skulle samme vei som oss, så vi hadde fjellet stort sett for oss selv. Været var upåklagelig, og meget behaglig, så tempoet ble litt der etter. Etter noen timer hadde vi passert Ryggjehøe, her var det noe snø, men ikke så mye at det var til heft for oss. Etter at de fleste toppvardene på Glitter-Rundhø var passert, startet vi marsjen mot Vestre Glittertindoksle. (burde ha revet noen unødvendige varder på toppen, men det får noen andre ta seg av:) Et stykke opp i fjellsiden satte vi oss nok en gang ned for å spise i sola, og etter en stund dukket det opp to damer som hadde fulgt de fine sporene våres. Vi ante nok at disse to damene skulle til Glittertind, ikke til Glitteroksle, og det stemte. Etter litt smalltalk tok de beina fatt og endret retning for å rekke toppen og siste middagsservering på Glitterheim. Vi fortsatte videre, men nå i masse snø. Turen videre tok litt tid, og vi skjønte nå at vi hadde vært litt for bedagelige før på dagen, nå nærmet det seg raskt kvelden. Solnedgangen på Glittertind var fantastisk, og faktisk av en så stor verdi at å gå glipp av noe slikt ville vært et tap. Akingen ned var sprek nok, særlig med skareføre, 500høydemeter ble slukt på få minutter.

Det var delig med litt vinter, Nå gleder vi oss til randoturene. Tinderangling er ikke helt det samme uten ski!!

Morgenkaffe med sola som banker på døra
Solid frokost
På vei opp Ryggjehøe
Leah titter opp på Glittertind i fra Glitter rundhøe
masse snø på vei ut til Glittertindokslene
Leah Emilie og onkel mund, Glittertind bak
Aking i solnedgangen
Siste toppen!

Herlig solnedgang

Written by mortenh 19.09.2017 22:41

Det var en herlig solnedgang. Vi var et sted borte på Bukkeholsbreen og tenkte på dere. Var det ikke stilig borte på Vestokslene?

Kjempebra jobba av Leah. Det er en arbeidsom runde med all den snøen! Gratulerer med en kjempetur og nye topper.

Sv: Herlig solnedgang

Written by Hannes 20.09.2017 21:42

Takk morten! Vestokslene var så mye bedre enn forventet. likte spesielt godt å se over på Trollsteinegje, samt se Glittertinden i fra den fineste siden :) Vi snakket om dere i mens vi gikk, og det blei en finfin tur så jeg på bildene. Dere er til god inpirasjon, Hils din superspreke datter :)