Varden (22.08.2017)

Written by rogerravlolosvik (Roger Ravlo-Losvik)

Ascents Varden på Spenna (118m) 22.08.2017

Varden

Padleturen over fra Store Skorøya til Spenna gikk forholdsvis greit. Det var nesten 9 km padling, men det var også litt ekstra padling for å se om det var mulig å komme opp på Kjeholmen på en fornuftig måte. På den siste padlebiten begynte det å blåse litt mer og dønningene var ganske stor. Spesielt da jeg rundet nordspissen av Spenna. De største var på godt over en meter og jeg kunne surfe skikkelig på dem.

Jeg fant med en plass i le for dønningene som slo inn mot Spenna i Slåttevika.

Jeg fant ingen umiddelbare gode steder å komme i land på Kjeholmen, så jeg padlet over til Slåttevika på Spenna hvor jeg var i le for dønningene, og gikk i land der for å se an bølgene.
Jeg skiftet fra padlesko til fjellskoene og labbet opp til Varden, som er toppen av Spenna. Det var en bratt gressbakke opp til ryggen på øya, men derfra var det fint å gå. Det var veldig grønt og frodig på øya.

Kjeholmen.
Varden, med utsikt mot Kjeholmen og Nord-Fugløya.

Etter å ha vært på toppen gikk jeg tilbake til kajakken og spiste mat mens jeg håpet at været skulle ro seg litt ned.
Og som jeg håpet på så klarnet det litt opp da jeg hadde spist, så da pakket jeg sammen og padlet over.

Spenna, sett fra Kjeholmen. Slåttevika er rett over sundet for Kjeholmen.