Vasslikollen og Veten (22.08.2017)

Written by rogerravlolosvik (Roger Ravlo-Losvik)

Ascents Jetneskollen (80m) 22.08.2017
Vasslikollen (164m) 22.08.2017
Veten på Karlsøy (140m) 22.08.2017
Visits of other PBEs Stor Skorøya båtrute (1m) 22.08.2017

Vasslikollen og Veten

Startet padleturen ved kaia like før ungdomshuset i Valen. Derfra er en fin padletur på 3,8 km over til Store-Skorøya. Gikk i land i ei stø som er merket med "Stor Skorøya Båtrute" på Peakbook-kartet. Hørte med de som var der om det var greit å la kajakken ligge i støa deres noen timer, og det var ingen problemer. Kunne til og med få dra den inn i naustet hvis jeg ville det.

Kajakken parkert i støa på Store Skorøya. Vannøya og Lille Skorøya i bakgrunnen.

Derfra fikk jeg rett opp ryggen til venstre for støa og opp mot Vasslikollen. Det var noen små myrer som måtte krysses, men de kan omgås hvis man tar noen svinger oppover.

Vasslikollen. Med Spenna i bakgrunnen til venstre.
Vasslivatnet og Veten bak det igjen.

Deretter gikk jeg mot Veten. Fulgte kollen bortover og passerte Vasslivatnet på nordøstsiden. Hvis man legger godviljen til så går det en sti som gjør at man kan passere myrer og elva rimelig greit der. Gikk så rett opp mot Veten.

Varden på Veten. Her er det en del vær på vinteren. Merk at varden er surret sammen med stålstreng for å holde den på plass.

Fra Veten gikk jeg først til høydedraget sør for Vasslivatnet for å sjekke PF-faktoren til Veten, og deretter til myra vest for Jetneskollen for å sjekke den PF-faktoren til den også. Fra Jetneskollen gikk jeg til Reinvik og forsøkte å finne stien som er merket av på kartet. Det virket imidlertid såpass gjengrodd der at det var ingen sti å finne før jeg kom på bergene øst for Reinvik.

Vasslikollen.
Gammel grunnmur i Reinvik.
Sauer på sommerbeite.

Vel tilbake til kajakken hadde floa nå kommet opp til kajakken, så da var det bare å pakke tingene oppi og padle videre til Spenna.