Støgonøse og Skørsnøse (16.09.2017)

Written by helgeF (Helge Flesche) GSM

Start point Gudbrandslie (1,064m)
Ascents Støgonøse (1,439m) 16.09.2017 14:02
Skørsnøse (1,453m) 16.09.2017 15:00
På tur:
  • Gunn
  • Helge
Start date 16.09.2017 10:46
End date 16.09.2017 16:59

Ny dag, nye muligheter:)
Så planen ble å ta en rundtur over Støgonøse og Skørsnøse.
Fulgte vegen inn til Gammelstøgo og den merkete pilegrimsleden derfra mot Nystøgo. Aller første del er felles med stien til Sulebu, men man kommer raskt til et merket stikryss der man tar til høyre. Greit å gå der; på det våteste der man krysset en myr var det lagt ut tremmer.

Det er mulig at det er bygget noen hytter i Nystøgo-området etter at GPS-en vår fikk sine ruter i kartet. Vi hadde den i rutemodus, og det ble litt sikksakking og litt tett på hytter akkurat syd for E16. Hadde kanskje vært bedre å følge den T-merkete løypen selv om den ville brakt oss lenger østover mot Nystuen.

Krysset hovedveien og tok opp Øvre jorde og holdt mot høyre. Stien til Støgonøse starter fra den veien og er merket med skilt og hvite markeringer. Den har ganske bra stigning, og på det bratteste er det greit å hjelpe til med hendene også.

Når man kommer opp, kommer man inn på stien fra Kyrkjestølen mot Støgonøse. Litt lett stigning, og så er man på toppen. En rovfugl vi ikke klarte å artsbestemme svevet over toppen da vi kom opp, og en ørn la seg inn i de oppstigende luftstrømmene. En del lemen pilte mellom hullene sine og unngikk å komme på menyen til fuglene, så langt vi kunne se.

Videre fra Støgonøse mot Skørsnøse er det en umerket sti. Noen varder på steder der stien ikke er tydelig nok. Den går østenfor og nordøstfor toppen av Skørsnøse, og til dels helt ute på kanten av stupet. Vi trodde etter hvert at den ville bare fortsette rundt uten å gå til selve toppen, så vi skar rett oppover, og møtte stien igjen etter en hundre meter. Så det var sti til selve toppen allikevel.

For de som ikke liker å gå helt på kanten av stupet, er det fult mulig å legge kursen mer mot venstre enn den retningen stien følger og således korte inn mot toppen etter at man har passert vannet og er rundt 150m fra toppen.

Fra Skørsnøse fulgte vi den merkete løypen ned til Grihamarstølen, deretter litt E16 før vi kunne ta vei opp skisenterets løyper tilbake til utgangspunktet.