Ullensvang: Sylfestnuten og Rjuven (15.09.2017)

Written by Runemb (Rune Blomberg) GSM

Start point Røte, nedre parkeringsplass (210m)
Endpoint Samme (210m)
Ascents Sylfestnuten (1,434m) 15.09.2017 12:51
Rjuven (1,423m) 15.09.2017 13:57

Parkering: Det er to parkeringsplasser. Jeg parkerte på den nederste. Den øverste er på ca 310 moh. Videre herfra er det kun kjøring etter avtale. Avgift begge plasser kr 100. Pengene kan Vippses eller overføres til oppgitt kontonummer.
Stier: Skogsvei opp til 740 m.
Dronningsstien fortsetter herfra i retning Lofthus. Merket med blå "D" er. Det er merket snarveier mellom svingene på skogsveien. Jeg tok snarveiene på vei opp og grusveien på vei ned.
Kongsbergvegen tar av fra grusveien på ca 700 m. Stien er merket med varder.

Her tar Kongsbergvegen av fra grusveien. Stistarten er ikke skiltet eller merket på noen som helst måte. Jeg fant ikke stien på vei opp og fortsatte til enden av skogsveien. Fulgte dronningstien noen hundre meter før jeg forlot denne for å finne Kongsbergvegen.
Bildet er tatt på returen og selv da var det umulig å se at det starter en sti her!

På 900 m. Her har jeg funnet Kongsbergvegen. Store Kvanndal innerst i dalen.

På 1100 m. Toppene i sikte. Sylfestnuten til høyre og Rjuven til venstre.

Sylfestnuten. Hårteigen i bakgrunnen. Det er to like høye toppunkt på denne toppen.

Rjuven østlig varde. Utsikt tilbake mot Sylfestnuten. På vei hit var jeg innom alle mulige sadelpunkt. PF for dette punktet ble målt til 100 m.

Rjuven. Utsikt mot Stavali.

Rjuven trigpunkt. Utsikt mot den østlige varden og igjen Hårteigen. PF ble her målt til 102 m. Rettet PF i PB til 101 m.