Hanseberget (15.09.2017)  3

Written by ersystopo (Erlend Råheim) GSM

Characteristic Jogging
Ascents Hanseberget (329m) 15.09.2017
Det var et sjokk å oppdage at dette var en tind med 40 m PF. Der hadde jeg først trudd at jeg var A-H-komplett i 1996, deretter i 1998, og så kom meterskurvene og nødvendiggjorde en formidabel ryddeaksjon..
Jeg pingla og kjørte bil til utgangspunktet - bommen på nærmeste skogsbilvei i vest, grunna akutt ryggvondt. Så skogsbilvei, seinere slep og så lyngtuer, grøfter, ryddefelt, hjortelus og endelig toppen. Diffus og umarkert. Her var det hogd i vest og sein, spredt foryngelse, noe som ga mer utsikt enn vanlig på slike toppturer i kommunen. I vest Hølandsbygda rundt Løken med Romeriksåsen i horisont. Mot nord Sommerfjøshøgda, med et lite gløtt av tinder nord for Glomma og øst for Vorma muliggjort av Ulviksjøens dalføre.
Høland med Løken.
Slepene i dette terrenget er ikke tiltalende, løpbare permanente driftsveier. De er djupe gørrenner som skogeier lar ligge der som dreneringsspor i trygg forvissning om at det ikke kommer noen kontrollør på besøk og passer på at plagsomme bestemmelser i skogloven med forskrifter om flerbrukshensyn og miljø blir overholdt.
Nordover. Sommerfjøshøgda, kommunens høyeste tind, i horisont.