Trettekollen, Storkollen og Eggekollane (15.09.2017)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Solvang P-lomme (400m) 15.09.2017
Solvang ved Garsjø (390m) 15.09.2017
Kristen på toppen.

Skulle hente en makuleringsmaskin på Fornebu, som jeg hadde kjøpt for jobben, men kunne jo ikke kjøre til Fornebu uten å gå litt på veien hjem.
Valget falt på Trettekollen kommunetoppen i Nedre Eiker. Yr lovet opphold til 18:00, mens Storm meldte regn fra kl. 13:00. Begge bommet.
Kjørte til Lierbuen og gjennom Egge og tok opp veien mot Eikesetra. KJørte gjennom bommen der en betaler med 20 kr i lukket pose. (Kun kontanter). Kjørte videre forbi Eikesetra gjennom to grinder og inn til p-plassen ved bekken rett ved Solvang, der det var en bom som stengte for videre ferdsel. Gikk grusveien inn til en krapp sving ca ved Svarthamnsætra. Tok opp traktorvein til høyre i denne svingen og fulgte denne opp til et kryss der det gikk en traktorvei/sti rett frem og en til høyre. På veien opp valgte vi feil, tok den som gikk rett frem. Grunnen til dette var at GPSen sviktet nok en gang og viste oss feil topp. Skjønner ikke hva som skjer. Til de neste som kommer etterpå, ta veien/stien til høyre og følg denne opp til høyspentene. Der går det sti under høyspenten innover til høyre og etter noen små bløte partier og litt til går det en sti opp til venstre. Denne stien går helt opp på toppen av TRETTEKOLLEN. Matpakke, kaffe og sjokolade i sola på toppen. Gikk ned igjen da sola forsvant.
Solvang
Nede ved bilen ble vi enige om å prøve å ta den 100 m Pf toppen litt lengre nede i veien, Storkollen. Kjørte ned til Eggevollen skytebane sin parkering ved bommen, og gikk inn til venstre langs skiløypa forbi skytebanen og opp på en topp, der gikk det et dyretråkk oppover. Fulgte diverse dyretråkk oppover lien, tungt i dag. Da vi kom opp i skaret møtte vi den blåmerka stien og fulgte den opp på STORKOLLEN og tok bilde her.
Toppen av Storkollen
Gikk bortom MIDTRE STORKOLLEN også og så tilbake til hovedkollen. Da kom det en liten regnbye og vi fortsatte ned den blåmerka stien, men ville ikke gå ned der vi gikk opp. Fulgte derfor stien opp på EGGEVOLLANE og på veien sluttet det å regne. Var ute på flere utsiktspunkt og tok bilder.
Fulgte stien til denne gikk over i en traktorvei (Veien fra Øksne går ned til venstre) vi fulgte til høyre på denne merka stien/veien ned til Eiksetervegen. Gikk så tilbake opp grusveien til bilen.
Da vi skiftet i bilen begynte det å smådryppe, men vi møtte først det store regnværet da vi kjørte sørover forbi Drammen. Vi var superheldige med været og hadde ne fin dag. Dyr: hoggorm og ravn. Jeg tråkket nesten på ormen, så den ikke, men Kristen som kom bak, så den.
En megamaurtue på stien til Eggekollane
Utsikt fra en av kollane
Denne lille kammeraten var ganske hissig og freste til meg.